Gå til hovedinnhold

Reklame mot meieriprodukter skal vises til en million britiske kinoseere  

Julie Kvamme

Oppdatert 12. mars

Reklamen mot melk skal vises til et stort publikum av kinogåere, med mål om å inspirere dem til å ta et mer medfølende valg for kyrne, og heller velge plantebaserte alternativer.

Reklamen, som ligner på en liten minikortfilm, heter «Dairy Is Scary». Den starter med et spedbarn som blir lagt i en krybbe av sin mor; en varm og trygg, gjenkjennelig scene.

Når hun slår av lyset dukker en skremmende skikkelse opp med en melkeflaske i hånden, og babyen forsvinner fra krybben.  sier «du får ikke beholde barnet ditt, fordi jeg trenger melken din», som speiler opplevelsen for kyr i melkeindustrien.

Opptil 87 prosent husker kinoreklamer etter de har sett dem

Ifølge organisasjonen Viva! som står bak kampanjen, er kinolerretet en at “de mest betydningsfulle plattformene for å dele historier”, på grunn av et forhøyet nivå av emosjonell respons vist av publikum.

Hele 87 prosent av kinogåere oppgir å huske kinoreklamer i flere uker etter å ha sett dem. Det er ikke bekreftet hvor mange kinoer som kommer til å vise reklamen, men den skal rulles ut i løpet av våren. Målet er i første omgang at én million skal bli vist den.

Les også

Plantebasert melk er allerede veldig populært i Storbritannia

I Storbritannia har plantealternativer til melk blitt svært populære. Landet har det nest største markedet for plantemelk i hele Europa, og det femte største i verden.1

35 prosent av briter kjøpte plantebasert melk minst en gang, mens en tredjedel av briter kjøpte plantebasert melk flere ganger. Den plantebaserte melkesektoren sto for 9,7 prosent – basert på salgsverdi – av butikkkjøpte melkeprodukter (både plantebasert og animalsk melk).2

På kaféer og andre ta-med steder i Storbritannia økte plantebaserte ordrer med 56% i 2024.3

Les også