Gå til hovedinnhold

Ny allianse vil utvikle internasjonal standard for miljøskåring av matvarer  

Julie Kvamme

Oppdatert 18. september

Organisasjonen EIT Food, som er støttet av EU, har inngått et partnerskap med organisasjonen Foundation Earth for å utvikle internasjonale standarder for å skåre miljøbelastningen av mat og drikke.

Alliansen har fått navnet "International Alliance for Food Impact Data", sikter seg inn på å utvikle et nytt verktøy for beregning av matvarers miljøskåre.

Alliansen vil få slutt på unødvendig konkurranse mellom forskjellige merkeordninger, og ønsker å skape en helhetlig løsning med tydelige retningslinjer.

Bærekraftig merking med trafikklys

Foto: Merkeordningen Eco Impact ©

Foundation Earth er en ideell organisasjon som tilbyr bærekraftsmarkering for matprodukter: Eco Impact.

Eco Impact bruker et trafikklyssystem som skal være lett å lese for forbrukeren, som brukes i dag på nesten 200 forskjellige produkter i Storbritannia.

De fleste produktene som har Eco Impact-merking fra Foundation Earth, er plantebaserte produkter, med noen unntak.

Gjennom den nye avtalen mellom de to organsasjonene skal det utvikles en ny standard.

Flere detaljer om alliansens målsetninger blir annonsert ved en pressekonferanse på arrangementet EIT Food Next Bite 2024, som avholdes i Roma i oktober.

En jungel av merkeordninger

Forbrukere ønsker å kjøpe bærekraftig, og derfor kan produsenter frivillig merke miljøpåvirkningen på produktene sine – særlig de som er mest miljøvennlige.

Produsenter som Quorn og Oatly er ikke redde for å skrive hva karbonavtrykket er på sine varer. Begge selskapene brukt en tredjepart for å beregne avtrykket.

Montasje av Oatly havremelk, med tekst som sier Oatly sine utslipp er på 0,32kg CO₂E per kilo.

 

Quorn bruker Carbon Trust til å regne ut karbonavrtykket sitt, mens Oatly har fått hjelp av selskapet CarbonCloud for å gjøre beregningene.

Produsenter står fritt til å gjøre regnestykket selv, så lenge de kan gjøre rede for utregningene.

En utfordring med alle disse forskjellige metodene er at når de ikke er standariserte, kan regnestykkene gjøres forskjellig, og sluttvurderingene kan være unøyaktige. De kan også virke forvirrende for forbrukeren, som får mange merkeordninger og begreper å forholde seg til.

Behøver standardiserte metoder

Organisasjonen ProVeg International støtter miljøskåring og har laget en veileder for dagligvare og produsenter. ProVeg påpeker at dette er et viktig verktøy for å kommunisere bærekraftsfordelen til plantebasert mat.

Samtidig påpeker de også viktigheten av standardiserte metoder for å regne ut klimapåvirkningen for å unngå forvirring, og at merkingen bør være enkel å forstå for forbrukeren.

En samlet og standardisert merkeordning, slik EIT og Foundation Earth ønsker å utvikle, kan derfor være fordelaktig.

I Norge arbeider NewTools ved Folkehelseinstituttet med en lignende merkeordning for skåring av miljømessig og sosial bærekraft.

Les også