Gå til hovedinnhold

Lidl selger mer plantebasert ved plassering i kjøttdisken  

Julie Kvamme

Oppdatert 06. juni

Lidl ser salgsøkning av plantebaserte varer ved plassering i kjøttdisken.

Lidl Nederland har nylig fullført en vellykket pilotstudie i samarbeid med Wageningen Universitet og World Resources Institute (WRI). Forsøket, som gikk over seks måneder i 80 butikker, gikk ut på at de satte alle plantebaserte kjøttprodukter i kjøttavdelingen. Dette førte til en 7% salgsøkning for de plantebaserte produktene.

En av forskerne som bidro til studien, Monique van der Meer, sier at de har intervjuet kundene i butikk om produktplasseringen, mens medlemmer i Lidls kundeklubb fikk spørreundersøkelser om forsøket på nett.

Plantebasert i kjøtthyllene er en god idé

– Spørreundersøkelsene viste at kundene generelt sett synes at plasseringen av plantebasert kjøtt i kjøtthyllen er en god idé.

Det sier Chantal Goenee, bærekraft- og helseveileder for Lidl Nederland.

Animalsk kjøtt ved siden av plantebasert kjøtt, prislappene viser at det plantebaserte alternativet koster mindre enn animalsk.
Foto: Lidl ©

Lavere pris på egen vegansk merkevarer

I 2023 senket Lidl prisen på egne plantebaserte merkevare Vemondo til lavere eller tilsvarende pris på kjøttproduktene.

Vemondo har over 50 forskjellige produkter i Nederland, og Lidl har planer om å utvide med flere alternativer over de neste månedene.

Kjeden har også gått inn for å forbedre smaken og helsefordeler ved sine plantebaserte produkter, etter tilbakemelding fra kundene.

– Vi vet fra studier at synlighet av kjøttalternativer er en viktig faktor for om kunden kjøper og tester kjøtterstatninger eller ikke.

Forbrukerne ønsker smakfull, sunn plantemat i store pakker

En stor europeisk studie viste at synlighet, smak og volum er nøkkelfaktorer når kunder vurderer å teste plantebaserte produkter.

Lidl tar tak i alle disse faktorene for å nå målet deres – innen 2023 skal 60% av proteinsalget i nederlandske Lidl-butikker være plantebasert.

Pilotprosjektet fikk også frem at det er et tydelig ønske om større pakninger av plantebasert kjøtt.

– Vi har umiddelbart satt dette til verks. De store forpakningene er nå tilgjengelig i alle våre 440 butikker.

Lignende resultater i Tyskland

Dette er ikke første gang Lidl forsøker å oppfordre kunder til å kjøpe plantebaserte produkter.

I Tyskland reduserte kjeden prisene på kjøttalternativer, til samme pris som sin animalske motpart.

Innkjøpssjef Jan Bock i Lidl Tyskland kommenterte at prismatchingen førte til en 30% økning i salg av veganske kjøtterstatninger over en periode på seks måneder.

Tiltaket kom et par måneder etter at kjeden annonserte planer om å redusere andel kjøttprodukter og øke andelen planteprodukter.

I 2023 sa Lidls innkjøpssjef Christoph Graf at det ikke finnes et annet alternativ dersom vi skal klare å brødfø oss innenfor planetens grenser.

Plantebasert sammen med kjøtt gav 23% salgsøkning i USA

Lidls resultater stemmer overens med andre lignende forsøk – i en studie fra 2020 av den amerikanske dagligvarekjeden Kroger og Plant Based Foods Association (PBFA) førte plassering av plantebasert ved siden av kjøtt til en salgsøkning på 23%.

En kunde som ble intervjuet i forbindelse med den amerikanske studien sa at de antok at alle disse produktene kom til å ligge i kjøttavdelingen, mens en annen kunde sa at plasseringen gjorde det enklere å velge vegansk under handelen.

Les også