Lidl ser salgsøkning av plantebaserte varer ved plassering i kjøttdisken.
Lidl Nederland har nylig fullført en vellykket pilotstudie i samarbeid med Wageningen Universitet og World Resources Institute (WRI). Forsøket, som gikk over seks måneder i 80 butikker, gikk ut på at de satte alle plantebaserte kjøttprodukter i kjøttavdelingen. Dette førte til en 7% salgsøkning for de plantebaserte produktene.
En av forskerne som bidro til studien, Monique van der Meer, sier at de har intervjuet kundene i butikk om produktplasseringen, mens medlemmer i Lidls kundeklubb fikk spørreundersøkelser om forsøket på nett.
Plantebasert i kjøtthyllene er en god idé
– Spørreundersøkelsene viste at kundene generelt sett synes at plasseringen av plantebasert kjøtt i kjøtthyllen er en god idé.
Det sier Chantal Goenee, bærekraft- og helseveileder for Lidl Nederland.

Lavere pris på egen vegansk merkevarer
I 2023 senket Lidl prisen på egne plantebaserte merkevare Vemondo til lavere eller tilsvarende pris på kjøttproduktene.
Vemondo har over 50 forskjellige produkter i Nederland, og Lidl har planer om å utvide med flere alternativer over de neste månedene.
Kjeden har også gått inn for å forbedre smaken og helsefordeler ved sine plantebaserte produkter, etter tilbakemelding fra kundene.
– Vi vet fra studier at synlighet av kjøttalternativer er en viktig faktor for om kunden kjøper og tester kjøtterstatninger eller ikke.