Gå til hovedinnhold

Thailand har planer om å bli best i verden på plantebasert mat  

Julie Kvamme

Oppdatert 01. oktober

Thailands handelsdepartement og handelspolitiske avdeling har utviklet en handlingsplan for å gjøre landet til en globalt knytepunkt for det plantebaserte markedet.

— Landbrukssektoren bruker teknologi og innovasjon for å effektivisere produksjonen av råvarer til ingredienser til plantebasert matproduksjon, sier lederen av handelsdepartementet, Poonpong Naiyanapakorn om satsningen av plantebasert mat til The Nation.

Seks politiske retningslinjer har blitt foreslått

Prosjektet består av seks fokusområder for å løfte Thailands plantebaserte matindustri.

  • Produksjon og prosessering - Fremme produksjon av høykvalitets plantebaserte matprodukter, infrastruktur i landbruket og samarbeid mellom relevante etater.
  • Markedsføring - Ekspandere markedet både innenlands og utenlands for plantebaserte produkter gjennom målrettet markedsføring og initiativer rettet mot turister. Gjøre maten mer tilgjengelig for forbrukere og fremme turisme for bærekraftig landbruk.
  • Forskning, teknologi og innovasjon: Posisjonere Thailand som en global leder innenfor plantebasert matforskning og utvikling, ved å investere i innovasjon og kunnskapsformidling.
  • Database: Etablere en omfattende database for landbruksprodukter og plantebasert mat, for å ha effektiv politikk basert på konkrete lokaliteter og næringskjeder.
  • Investeringer: Oppfordre til investeringer innenlands i den plantebaserte matindustrien for å øke konkurranse, produktkvalitet og bærekraftighet. Opprette digital infrastruktur og skape gunstige vilkår for næringsaktører og tiltrekke internasjonale investeringer.
  • Lovgivning og regelverk: Gjennomgå og oppdatere lovverk og reguleringer knyttet til landbruksprodukter og plantebasert mat, for å sikre at de møter internasjonale standarder og markedskrav.
    Stor interesse for plantebasert mat i Thailand
    I følge en rapport fra mai i år, planlegger 41% av thailandske forbrukere å spise mer plantebaserte matvarer, mens 65% trolig vil kutte ned på kjøttforbruket.

Villig til å betale mer for plantebaserte produkter

70% av thailanske forbrukere sier de er villig til å betale 5-10% mer for nye, alternative matvarer, som plantebasert mat og labkjøtt.

Thailand har brukt mye ressurser på å løfte markedet for plantebasert mat. I 2019 etablerte Thailand SPACE-F, for å akselerere veksten til nye selskaper innenfor matteknologi, som blant annet fokuserer på utvilking av nye alternative proteiner.

Landet har en stor fordel med sin omfattende verdikjede, fra produksjon av råvarer i landbruket, til produksjon og raffinering, men har hatt behov for mer teknologi og utvikling av digital infrastruktur, noe blant annet SPACE-F har stått for.

Veganske produkter i Thailand

Montasje av veganske produkter fra Thailand, fra plantebasert kjøttdeig, ost, svin og veganske ferdigretter.
Montasje av veganske produkter fra Thailand

Thailand har allerede en solid sektor med mange populære produkter, og man finner allerede en rekke plantebaserte produkter i thailandske supermarkeder.

  • Meat Avatar har mange veganske alternativer, for alt fra biter av sprø svineribbe, kjøttdeig og kjøttboller, laget av belgfrukter.
  • Meatly! produserer mange veganske produkter og ferdigretter, deriblant en rød curry toppet med plantebasert speilegg, full av proteiner og fri for kolesterol.
  • Veganready lager også ferdigretter, og har alt fra «kylling» tikka masala til vegansk shepherds pie.
  • OMG Meat fokuserer på sjømat, med plantebaserte reker, scampi og thailandske fiskekaker som man finner i landets frysedisker.
  • Flere produsenter inkluderer More Meat, Let’s Plant Meat og Swees.

Thailand — et populært reisemål for veganere

Gatematselger i Thailand, med gule flagg som viser at maten er vegetarisk.
Foto: Shutterstock

Thailand er viden kjent for å være en god destinasjon for reiselystne veganere, med mange plantebaserte alternativer. Noe av årsaken er knyttet til landets historie med kinesisk innflytelse fra taoismen og fra buddhismen.

Dette blir ekstra synlig hver oktober, når hele landet tar del i å feire den store vegetarfestivalen.

Festivalen har røtter i taoismen fra Kina. Taoister er ofte konsekvente vegetarianere, som ikke spiser noen dyreprodukter, hvitløk eller løk. Men også andre matvarer kan ekskluderes.

I denne perioden har thailandske restauranter og kiosker flere vegetaralternativer enn vanlig, og det foregår mange veganske arrangementer.

Er du i Thailand i denne perioden vil du derfor se mange gule og røde flagg, som symboliserer at maten er «jay» — vegansk.

Les også