Thailands handelsdepartement og handelspolitiske avdeling har utviklet en handlingsplan for å gjøre landet til en globalt knytepunkt for det plantebaserte markedet.
— Landbrukssektoren bruker teknologi og innovasjon for å effektivisere produksjonen av råvarer til ingredienser til plantebasert matproduksjon, sier lederen av handelsdepartementet, Poonpong Naiyanapakorn om satsningen av plantebasert mat til The Nation.
Seks politiske retningslinjer har blitt foreslått
Prosjektet består av seks fokusområder for å løfte Thailands plantebaserte matindustri.
- Produksjon og prosessering - Fremme produksjon av høykvalitets plantebaserte matprodukter, infrastruktur i landbruket og samarbeid mellom relevante etater.
- Markedsføring - Ekspandere markedet både innenlands og utenlands for plantebaserte produkter gjennom målrettet markedsføring og initiativer rettet mot turister. Gjøre maten mer tilgjengelig for forbrukere og fremme turisme for bærekraftig landbruk.
- Forskning, teknologi og innovasjon: Posisjonere Thailand som en global leder innenfor plantebasert matforskning og utvikling, ved å investere i innovasjon og kunnskapsformidling.
- Database: Etablere en omfattende database for landbruksprodukter og plantebasert mat, for å ha effektiv politikk basert på konkrete lokaliteter og næringskjeder.
- Investeringer: Oppfordre til investeringer innenlands i den plantebaserte matindustrien for å øke konkurranse, produktkvalitet og bærekraftighet. Opprette digital infrastruktur og skape gunstige vilkår for næringsaktører og tiltrekke internasjonale investeringer.
- Lovgivning og regelverk: Gjennomgå og oppdatere lovverk og reguleringer knyttet til landbruksprodukter og plantebasert mat, for å sikre at de møter internasjonale standarder og markedskrav.
Stor interesse for plantebasert mat i Thailand
I følge en rapport fra mai i år, planlegger 41% av thailandske forbrukere å spise mer plantebaserte matvarer, mens 65% trolig vil kutte ned på kjøttforbruket.