Gå til hovedinnhold

Ny rapport: Markedet for plantebasert mat kommer til å tredobles innen 2035  

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 26. september

Stadig flere av oss legger om til et delvis eller helt plantebasert kosthold. Og ifølge eksperter ser det ikke ut som om dette er noe som kommer til å snu med det første. Heller tvert imot, faktisk.

Ifølge en ny rapport spår nemlig matvareindustrien en ‘rask og vedvarende’ vekst innen plantebaserte matvarer, og man regner med at dette markedet kan komme til å tredoble seg innen 2035, altså bare 10 år frem i tid.

Rapporten, som ble publisert av Future Market Insights tidligere i høst, konkluderer med at den raske veksten man nå ser innen plantebaserte matvarer trolig kommer av en kombinasjon av at folk flest er mer opptatte av miljø, bærekraft, etikk og dyrevelferd, samt at det til stadighet skjer teknologiske fremskritt innen produksjonen av plantebaserte matvarer, som for eksempel ved presisjonsfermentering.

Bilde av pitabrød med vegansk kylling og grønnsaker.
Det blir stadig bedre utvalg plantebaserte produkter i butikkhyllene. Foto: Unsplash

Ifølge rapporten tror man nå at markedet for plantebasert mat vil stige i verdi fra litt over 14 millioner amerikanske dollar nå i 2025 til hele 44 millioner dollar innen 2035, noe som vil tilsi en vekst på omtrend 12 prosent i året over de neste 10 årene.

Future Market Insight noterte seg at kjøttalternativer leder kategorien innen plantebaserte matvarer når det gjelder hva det selges mest av, og har en markedsandel på nesten 50 prosent. Erteproteiner, som er et bærekraftig, næringsrikt og allergenfritt protein, er ledende innen kategorien alternative proteinkilder.

De konkluderte også med at videre innovasjon for å forbedre smak, tekstur, bærekraft og næringsprofil på plantebaserte produkter er viktig, selv for de merkevarene som allerede er populære og godt etablerte. Utviklinger innen plantebaserte alternativer til fisk og sjømat dras også frem i rapporten, og det nevnes at her har det skjedd mye de siste årene, og man forventer en stadig økning nye produkter innen denne kategorien over de neste årene.

Næringsprofil og sunnhet viktig for forbrukere

Rapporten viser også tydelig at det for forbrukere er viktig å kjøpe og spise sunne og næringsrike produkter. Hele 65 prosent av de som deltok på spørreundersøkelser Future Market Insights gjennomførte som sa at de allerede hadde redusert kjøttforbruket sitt kraftig, avslørte at dette var noe de i all hovedsak hadde gjort for å leve og spise sunnere. For andre igjen var det bærekraft som var viktig for at de hadde valgt å redusere kjøttforbruket sitt, eller helt hadde sluttet å spise kjøtt.

Og at flere enten begrenser inntaket av kjøtt eller går over til å spise et helt plantebasert kosthold er noe også andre spørreundersøkelser har vist.

Ifølge en separat rapport fra Innova Market Insight konkluderte forskerne med at det i dag er nesten 25 prosent av forbrukere som definerer seg selv som  ‘flexitarianere’ – det vil si at de i hovedsak spiser et plantesentrisk kosthold, men at de av og til fortsatt spiser litt kjøtt eller andre animalske produkter. Og en femtedel av de spurte avslørte at de ikke lengre spiser noe kjøtt.

For begge gruppene var kropp og helse det som motiverte dem mest når det gjaldt kostholdsendringer, tett fulgt av bærekraft og miljøfaktorer. .

Les også