Gå til hovedinnhold

Nye iskaffe- og proteinsatninger fra Alpro  

Julie Kvamme

Oppdatert 10. september

Alpro har lansert iskaffe, på både soya- og mandel-melk, i tillegg til en serie proteinprodukter.

Vegansk iskaffe på farten

Nye "på farten"-alternativ har dukket opp i butikkene, to typer iskaffe fra Alpro: "Caffé Iskaffe Mandel", laget med en aromatisk brasiliansk single origin arabica.

Den andre varianten er "Caffé Iskaffe Soya og Karamell", med etiopisk arabica og et hint av karamell.

De er selvfølgelig melke- og glutenfri, naturlig fettfattige og gjør seg perfekt for en oppkvikker på farten.

Iskaffen inneholder også kalsium, som er nødvendig for å vedlikeholde skjelettet. Velger du den soyabaserte er den en god kilde til kvalitetsprotein, mens mandelvarianten er rik på fiber.

Nye proteinprodukter i hyllene

Alpro har også lansert fire nye proteinprodukter: to drikkevarer med sjokolade og naturell smak. De kommer begge i énlitersbeholder, men sjokoladeversjonen kommer også i snedige 250ml, som passer fint på farten.

De to andre nye proteinlanseringene er to yoghurtalternativer, en med røde frukter og en annen med tropisk frukt.

Proteindrikkene har totalt 50 gram protein, og 12 gram per porsjon (250ml). Yoghurtalternativene har 15 gram proteininnhold.

Alpro tar grep for å sikre seg på markedet

Den franske meieriprodusenten Danone, som kjøpte opp Alpro i 2017, gjør nemlig stadige strategiske inntog i det plantebaserte markedet.

Tidligere i år ble en av selskapets meierifabrikker i Frankrike omgjort til en ren havremelkfabrikk. Endringen av fabrikken ble meldt i 2021, og kom som følge av den sterke veksten i det plantebaserte markedet.

De nye lanseringene er en del av selskapets strategi for å sikre en sterk posisjon i markedet, og etter fallende vekst rettet Danone fokuset sitt på den plantebaserte sektoren.

Selskapet har satt seg som mål å tredoble sine plantebaserte salg på verdensbasis innen 2025, og forespeilet at forbrukere kommer til å skifte mot mer og mer plantebasert i årene som fulgte.1

Planen om å selge mer plantebasert er en del av selskapets planer for å redusere selskapets totale utslipp, slik det kommer frem i Alpros klimaplaner fra 2023.1

Plantemelk – det sterkeste plantebaserte produktet?

Det ser ut som Danones prognoser har stemt – plantemelken har virkelig slått røtter. 54% av europeere foretrekker plantebasert melk, og 43% kjøper plantebasert melk og meierialternativer. Dette ifølge en rapport som undersøker plantebaserte meierialternativer sin markedsposisjon i Europa.

Det gjelder ikke kun her hjemme på vårt kontinent, men det er en verdensomspennende trend. I USA står plantebasert melk nå for nesten halvparten av melkesalget, med en markedsandel på 44%

Sørøst-Asia har så langt stått for det meste av inntektene for plantemelk på verdensbasis, med 7,39 milliarder amerikanske dollar, av de totale 9,9 milliardene plantemelk omsettes for. Dette er ifølge en rapport fra Statista.

Basert på prognoser fra Statista, vil de globale inntektene fra melkeerstatninger ligge på rundt 25,23 milliarder amerikanske dollar innen 2029.

Les mer