Vegansk iskaffe på farten
Nye "på farten"-alternativ har dukket opp i butikkene, to typer iskaffe fra Alpro: "Caffé Iskaffe Mandel", laget med en aromatisk brasiliansk single origin arabica.
Den andre varianten er "Caffé Iskaffe Soya og Karamell", med etiopisk arabica og et hint av karamell.
De er selvfølgelig melke- og glutenfri, naturlig fettfattige og gjør seg perfekt for en oppkvikker på farten.
Iskaffen inneholder også kalsium, som er nødvendig for å vedlikeholde skjelettet. Velger du den soyabaserte er den en god kilde til kvalitetsprotein, mens mandelvarianten er rik på fiber.
Nye proteinprodukter i hyllene
Alpro har også lansert fire nye proteinprodukter: to drikkevarer med sjokolade og naturell smak. De kommer begge i énlitersbeholder, men sjokoladeversjonen kommer også i snedige 250ml, som passer fint på farten.
De to andre nye proteinlanseringene er to yoghurtalternativer, en med røde frukter og en annen med tropisk frukt.
Proteindrikkene har totalt 50 gram protein, og 12 gram per porsjon (250ml). Yoghurtalternativene har 15 gram proteininnhold.
Alpro tar grep for å sikre seg på markedet
Den franske meieriprodusenten Danone, som kjøpte opp Alpro i 2017, gjør nemlig stadige strategiske inntog i det plantebaserte markedet.
Tidligere i år ble en av selskapets meierifabrikker i Frankrike omgjort til en ren havremelkfabrikk. Endringen av fabrikken ble meldt i 2021, og kom som følge av den sterke veksten i det plantebaserte markedet.
De nye lanseringene er en del av selskapets strategi for å sikre en sterk posisjon i markedet, og etter fallende vekst rettet Danone fokuset sitt på den plantebaserte sektoren.
Selskapet har satt seg som mål å tredoble sine plantebaserte salg på verdensbasis innen 2025, og forespeilet at forbrukere kommer til å skifte mot mer og mer plantebasert i årene som fulgte.1
Planen om å selge mer plantebasert er en del av selskapets planer for å redusere selskapets totale utslipp, slik det kommer frem i Alpros klimaplaner fra 2023.1