Gå til hovedinnhold

Havremelkrester blir til digg vegetarburger på Way Out West  

Julie Kvamme

Oppdatert 07. august

Det svenske selskapet The Green Dairy har funnet en innovativ måte å utnytte restene fra havremelkproduksjon på - de bruker restene til å lage bærekraftige, plantebaserte burgere.

Selskapet har investert i banebrytende teknologi for å tørke restmassen fra havremelkproduksjonen, noe som gjør det mulig å lage mat av et biprodukt, som de har kalt ReOat®.

Den første produktlanseringen er en vegetarburger som skal serveres eksklusivt på musikkfestivalen Way Out West fra 8. til 10. august 2024.

Den første sirkulære havremelkprodusenten

Det svenske havremelkselskapet The Green Dairy har som mål å gjøre havremelk til den nye normalen, og en av kjerneverdiene til selskapet er bærekraftig produksjon.
Ifølge en studie fra det svenske landbruksdirektoratet har 20-50% av restene fra matindustrien potensial til å bli omdannet til mat, men ender ofte opp som dyrefôr eller avfall. The Green Dairy hevder at ved å utvikle denne teknologien er de nå en av de første sirkulære havremelkprodusentene.

Catarina Englund, administrerende direktør for The Green Dairy Innovation, er positive til å lansere det nye produktet på den svenske musikkfestivalen.

– Vi er stolte av at vår burger laget av ReOat® blir servert på Way Out West. Det er et konkret eksempel på hvordan vi kan omdanne rester til velsmakende, næringsrik mat, mate flere mennesker, og samtidig ha en lavere påvirkning på planeten vår.

Patrick Fredriksson fra Way Out West kommenterer også saken:

— Vi gleder oss over å samarbeide med The Green Dairy, og å tilby våre besøkende den utrolig gode burgeren. Det er et viktig steg for oss for å skape en enda mer bærekraftig festival, samtidig som vi tilbyr festivaldeltagerne en fantastisk matopplevelse.

The Green Dairy ansatte nylig Johan Girdo som administrerende direktør. Han har de siste ti årene bidratt til å bygge opp Oatly som en av de største forbrukervaremerkene innenfor plantebaserte meieriprodukter.

– Vår satsing på forskning og innovasjon har lønnet seg, og vi er nå klare for å skalere opp og investere i en fullskala prosess. Vi håper at vår sirkulære produksjonsmodell er til inspirasjon for bransjen, og samarbeider gjerne med andre produsenter for å løfte frem fremtidens næringsmiddel, sier Girdo.

Way Out West fokuserer aktivt på bærekraft

Way Out West er kjent for sitt sterke fokus på bærekraft. Festivalen er den første i Sverige som har kuttet ut kumelk og kjøtt, og var den første festivalen i verden som har mottatt ISO 20121-sertifisering for bærekraftig arrangementsstyring.

Festivalen er helt vegetarisk, med mange veganske tilbud, og har vært kjøttfri og i stor grad meierifri siden 2012.

Way Out West har og et klimaprogram, "Greentopia", der blant annet den verdensledende bærekraftsforskeren Johan Rockström skal prate. Rockström sitter blant annet EAT-Lancet kommisjonen, som står bak "The Planetary Health Diet".

Way Out West finner sted i Gøteborg 8-10. august.

Les også