Gå til hovedinnhold

Beyond dropper fokus på “kjøtt” – appellerer til forbrukernes proteinønsker  

Julie Kvamme

Oppdatert 30. juli

En ny era ser ut til å være her for Beyond Meat. I den neste produktlanseringen sin dropper de ‘Meat’ fra navnet for å fokusere på plantenes kraft – de går forbi å tenke kjøtt, for å bli bare ‘Beyond’.

Pionéren innenfor plantebaserte kjøtterstatninger takker farvel til “kjøtt” og utvider horisonten for hva plantebaserte erstatninger er for dem.

Protein har blitt en viktig faktor i så å si alle matkategorier. Derfor ønsker Beyond å benytte denne trenden til å snu businessmodellen fra burger og kjøttanalogene de har gjort seg kjent for, til flere matvarer hvor plantene i seg selv er mer fremtredende.

Linsepølser og mulige treningsprodukter

Navneendringen har ikke blitt annonsert offisielt, men hentydes i et nylig intervju med Fast Company, hvor CEO Ethan Brown forteller om et “skuffende” første kvartal i 2025, noe han skylder på intens misinformasjon rundt plantebaserte alternativer og en svakere forespørsel fra markedet.

– I Beyond Meat forsøker vi stadig å forbedre produktene våre, men vi mener den sentrale utfordringen for vår retur til stadig vekst for selskapet er forbrukernes oppfatninger – eller heller, feiloppfatninger, fortalte Brown sine investorer da han la frem resultatene fra første kvartal.

Tidligere i år publiserte Beyond Meat en mini-dokumentar, Planting Change, om blant annet misinformasjon fra kjøttindustrien, og hva som har gjort at folk har latt seg skremme av bearbeidede kjøttalternativer, til tross for at studier viser at disse produktene ikke kan knyttes til negative helseutfall.

– Vegansk kjøtt er nærmere «the field» enn de industrielle kjøttproduktene forbrukere er vant til å spise, ifølge Brown.

Samtidig anerkjenner selskapet at det er lite å gjøre med oppfatningene nå som de har satt seg, og nå hinter gründeren om at det kan dukke opp både treningsprodukter og linsepølser i produktkatalogen.

Imøtekommer forbrukernes ønsker

Beyond har allerede tatt flere steg for å imøtekomme forbrukerønsker.

De har reformulert burgeroppskriften flere ganger for å gjøre dem sunnere og redusere antall ingredienser, og har oppnådd Clean Label-status i flere land, og i fjor lanserte selskapet Sun Sausage, som enda ikke har kommet til Europa, men fikk god respons hos forbrukere i USA.

Beyond Sun Sausage.
Foto: Beyond Meat

Kun fire ingredienser i neste produktlansering

Deres nyeste produkt, Beyond Ground, som lanseres i USA i august har kun fire ingredienser: fababønner, potetstivelse, vann og psyllium-husk. Hver porsjon inneholder 140 kalorier, 4 gram fiber, 1,5 gram fett og 27 gram protein, høyere enn biff.

Dette er ikke tenkt ut som en konvensjonell kjøtterstatning, og den prøver heller ikke å være det.

– Beyond Ground er ment å være en hovedrolle på tallerkenen med høyt protein der du vanligvis ville brukt kjøttdeig, uten at produktet etterligner hverken kylling, biff eller svin, sier Brown.

Samtidig, om du er stor fan av Beyond sine mer «kjøttete»-kjøtterstatninger, så skal ikke de noen steder til tross for den utvidede satsningen.

Tidligere i juli lanserte Beyond en helt ny mycellium-steik som man får i utvalgte restauranter, også med en enklere ingrediensliste med blant annet avokadoolje og fababønner.

Stek laget av mycellium.
Foto: Beyond Meat

Les også