Flere tyske og europeiske dagligvarekjeder har satt seg plantebaserte proteinmål, der noen plikter seg til halvparten plantebasert, mens andre går for 60 prosent, som også REWE Group nå har satt seg som mål.
Så langt utgjør veganske produkter 54 prosent av REWE Groups matvaresalg i 2024, sett bort fra drikkevarer. Selskapet etterspør nå en tysk, nasjonal proteinplan, og har seks politiske krav de oppfordrer til tyske myndigheter til å implementere, og ønsker at beregningsmetodikken de har brukt for å regne ut salg av plantebasert mat, blir bransjestandard.
– Tyskland har nå en mulighet til å posisjonere seg selv som pioneér innenfor et konkurransedyktig, tilpasningsdyktig og bærekraftig matsystem, skriver Rewe Group i annonseringen av det nye målet sitt.
I likhet med Norge oppfordrer også tyske kostråd til å spise i hovedsak plantebasert. Utover kostrådene lar de store politiske tiltakene vente på seg.
REWE Group har også et helt vegansk supermarket i Berlin, og har satset sterkt på egne, veganske merkevarer.