USAs mangel på hønseegg i butikkene og skyhøye eggpriser har ført til økt etterspørsel etter plantebaserte eggerstatninger.
Utbrudd av høypatogen fugleinfluensa har ført til en dyretragedie, hvor flere millioner av høner har blitt avlivet. Dette har også ført til rekordhøye eggpriser.1
Som resultat av dette har veganske eggerstatninger funnet veien til nye kunder, og aktører på markedet ser en mulighet til å gjøre produktene sine mer mainstream hos en helt ny forbrukergruppe.
Femdobling i salget for Just EGG
Selskaper som Eat Just, kjent blant annet for sin plantebaserte eggerstatning JUST Egg laget av mungbønner, rapporterer om en femdobling av salget i januar, sammenlignet med året før. Det forteller daglig leder i selskapet, Josh Tetrick, til nettmagasinet Green Queen, og forteller om at dette er en skjebnesvanger sjanse for selskapet for å hevde seg over sin animalske konkurrent – hønseegget.
– Vi har nå en anledning til å bevise at vi kan lage en god omelett, og er en god eggerstatning. Vi er et pålitelig eggprodukt for våre kunder idag, og vi kan ikke la dette øyeblikket passere, uttalte Tetrick til Green Queen.
I tillegg har 56 prosent av kundene kommet tilbake for å kjøpe mer, en økning på tre prosentpoeng fra 2024. JUST Egg er tilgjengelig hos butikker som Walmart og Whole Foods, hvor det når faktisk er det eneste eggproduktet i hyllene.
Ifølge en rapport fra Market.us News, forventes det globale markedet for veganske eggerstatninger å nå omtrent 3,6 milliarder dollar innen 2033, med en årlig vekst på 10,4 prosent. Disse såkalte “eggkrisene” kan by på en mulighet for veganske alternativer å få fotfeste hos forbrukere som kanskje vanligvis ikke ville prøvd disse produktene.
I 2023 hadde selskapet en kampanje hvor hvor de annonserte at "planter ikke får influensa", da også i forbindelse med utbrudd at fugleinfluensa.2