Gå til hovedinnhold

Selger verdens første godbiter med kultivert kjøtt til hunder  

Julie Kvamme

Oppdatert 19. februar

Nå kan britiske hunder få teste godbiter med kultivert kyllingkjøtt. “Chick Bites”, fra det veganske dyrematselskapet THE PACK, er laget av labdyrket kylling og plantebaserte ingredienser fra Meatly, og ble solgt til forbrukere før første gang 7. februar.

I juli i fjor ble Storbritannia det aller første europeiske landet som godkjente kulturkjøtt til bruk i dyremat. Da ble produktet fra Meatly godkjent av Defra og Animal and Plant Health Agency.

I første omgang har det blitt sendt ut 750 poser av det nye produktet som et pilotprosjekt til en butikk i en butikk i Brentford, London. Det er uklart om butikken får inn flere produkter, eventuelt når, men lanseringen markerer uansett et stort fremsteg for kulturkjøttmarkedet.

– For bare to år siden virket dette helt uoppnåelig, men i dag tar vi av. Det er et stort steg fremover for et viktig marked for kjøtt som ser sunt, bærekraftig og snilt mot planeten og andre dyr, uttalte Meatlys leder, Owen Ensor.

Hvordan funker kulturkjøtt?

Meatly dyrker kjøttet sitt fra eggcelleprøver fra hønseegg. Det krever altså ikke noe “ekte kjøtt” eller gårdsdrift, og ingen kyllinger slaktes.

Kulturkjøttet er ifølge Meatly “like smakfullt og næringsrikt som tradisjonell kyllingbryst, og inneholder alle nødvendige aminosyrer, fettsyrer, mineraler og vitaminer for optimal dyrehelse.”

Damien Clark, daglig leder for THE PACK, kommenterte samarbeidet i en pressemelding fra Meatly:

- Kultivert kjøtt tilbyr en smakfull og sunn, lavkarbon proteinkilde som har potensialet til å eliminere landbruksdyr fra dyrematindustrien, sier Clark.

Meatly bruker heller ikke noe antibiotika for å produsere kyllingen sin, det krever mindre landareal en konvensjonelt landbruk, de bruker langt mindre vann og selvsagt - ingen dyr behøver å slaktes for å få kyllingkjøttet, skriver Meatly på sine nettsider.

Storbritannias kjæledyr spiser mer kjøtt til sammen enn alle briter under 18 år.

Først ut med kulturkjøtt i Europa - men ikke alene i verden

Meatly er det aller første selskapet i Europa som har kommersialisert kultivert kjøtt, men det blir sannsynligvis ikke det siste. Både franske og nederlandske selskaper har bedt EU-organet EFSA om godkjenning av sine kultiverte kjøttprodukter, men da til menneskelig forbruk. Det er forventet at denne prosessen tar atten måneder.

Utenfor Europa er det mange som har et forsprang: I California har Friends & Family Pet Food Company inngått et samarbeid om å lage kattemat med et singaporeansk selskap som dyrker kultivert sjømat.

I Canada jobber kulturkjøtt-selskapet Further Foods også med kattesnacks, sammen med merkevaren Noochies!

Østerrike går for en litt annen strategi. Landet, som ikke enda har godkjent kultivert kjøtt til forbruk enda, har et interessant selskap: BioCraft Pet Nutrition. Denne gjengen dyrker ikke bare kyllingkjøtt i sine laboratorier, men også mus og hare - som selskapet sier at "dyrene elsker".

11,7 prosent av kjøttproduksjon i Norge går til kjæledyr

En hund spiser fra matskål.
Foto: Shutterstock

Når vi snakker om konsum av kjøtt og å redusere utslipp, snakker vi nesten bare om mennesker, men mye av kjøttet spises av kjæledyrene våre.

– Rundt 20 prosent av verdens totale kjøttproduksjon går til kjæledyr, sier Andrew Knight, professor i veterinærvitenskap ved Universitetet i Winchester, på radioprogrammet Today på BBC.

Meatly kan opplyse om at Storbritannias kjæledyr spiser mer kjøtt til sammen enn alle briter under 18 år. Dette viser til en klimautgiftspost hvor vi har mye å spare.

– Cellebasert kjæledyrfôr tilbyr enorme miljøbesparinger, samtidig som det gir kjøtt av høyere renhet, uten bakterier, viruser og andre kontamineringer som ar vanlig i kjøttbasert kjæledyrmat, legger Knight til.

I Norge ble det produsert 362 400 tonn kjøtt i 2023. 42 483 tonn av dette gikk til kjæledyrfôr, både til salg i Norge og til eksport. Dette utgjør 11,7 prosent av den totale kjøttproduksjonen.1

Mange briter viser åpenhet til å teste kulturkjøtt, både for seg selv og sine kjæledyr

En undersøkelse gjort av britiske forskere fant at 32,5 prosent av respondentene var villige til å teste kulturkjøtt selv. 47,3 prosent sa seg villige til å gi kjæledyrene sine mat fra den nye matvarekategorien.

I en tilsvarende spørreundersøkelse gjort i Norge er 27 prosent av respondentene åpne for å teste kjøtt dyrket i cellekultur, men de ble ikke spurt om kjæledyrene sine.3

Les også