Gå til hovedinnhold

Wolt Market Danmark skal spore salget av proteiner med mål om å fremme mer plantebasert kost  

Julie Kvamme

Oppdatert 01. august

De blir det første supermarkedet utenfor Nederland til å innføre et slikt tiltak. Verktøyet “The Protein Tracker” er utviklet av Green Protein Alliance og ProVeg Nederland for å øke andelen plantebasert mat i supermarkeder.

Proteinsporeren vurderer andelen proteinsalg fra plantebaserte og dyrebaserte kilder, og 85 prosent av detaljhandel i Nederlands sporer og deler disse tallene med offentligheten.

– Vi ser på proteinsporeren som et nødvendig verktøy for å sørge for at vårt selskap selger mer plantebasert mat, og bidrar dermed til å drive fremover overgangen til et sunnere og mer bærekraftig kosthold, forteller Martin Rouchmann, Category Manager hos Wolt.

Utviklet for å skifte salg mot plantebaserte proteiner

I Nederland var hensikten med å utvikle sporeren å nå en 50/50 andel av plantebasert mot animalske proteiner innen 2030, som er den nederlandske regjeringens målsetning.

I dag er rundt 58 prosent av proteinene som selges i nederlandske butikker fra animalske kilder. Planen er å snu trenden tilbake til slik det var på 50-tallet.

Mange nederlandske supermarkeder har likevel satt seg enda mer ambisiøse mål, og noen vil selge så mye som 60 prosent plantebasert innen 2030.

En årsak til dette er at å redusere salg av animalsk protein er av de mest effektive måtene å nå klimamålsetninger.

Syv av nederlands største supermarkeder gjør nå tiltak for å øke andelen plantebasert og redusere salg av animalske produkter, og flere nederlandske kjeder har redusert sine tilbud på animalske produkter: Størst har reduksjonen vært hos kjedene Jumbo (-42 prosent), Spar (-26 prosent) og Hoogvliet (-23 prosent).

Det var Dansk Vegetarisk Forening som oppfordret til å ta i bruk det nederlandske verktøyet, og inviterte Anke van’t Klooster – proteinovergangsekspert fra Green Protein Alliance – for å dele verktøyet med den danske dagligvarebransjen.

– Ved å bruke proteinsporeren kan Wolt Danmark vise at de tar skiftet mot et mer plantebasert kosthold alvorlig, og setter et eksempel for andre danske dagligvarekjeder, kommenterer Klooster.

Les også