Gå til hovedinnhold

Seier for dyrene: Motemagasinet Vogue dropper pels  

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 07. oktober

Verdens største og mest kjente motemagasin, Vogue, har nå droppet pels, og opplyser på sine nettsider at magasinet fra nå av ikke kommer til å vise bilder av nye pelsprodukter, verken i reklame eller i redaksjonell sammenheng.

Ifølge de oppdaterte retningslinjer for redaksjonelt innhold og reklame for sine magasiner, skriver Vogue sitt morselskap, Condé Nast, at ingen bilder eller artikler som omhandler nye pelsprodukter skal publiseres verken i print eller på nett, og unntak gjelder kun i «definerte tilfeller hvor det er snakk om biprodukter fra subsistens- og urfolkspraksiser.»

For dyrene i pelsindustrien er dette intet mindre enn en fantastisk seier. Vogue, som har vært publisert siden 1892, har gjennom årenes løp hatt en enorm påvirkning når det gjelder mote og populærkultur. Motebibelen har, gjennom print, video, nett og sosiale medier, vært med på å forme forbrukere og allmennhetens syn på hva som er i vinden og er moteriktig, i nesten 150 år.

De nye retningslinjene gjelder ikke bare for Vogue, men også alle andre magasiner som publiseres av Condé Nast, som Glamour, The New Yorker, Vanity Fair, GQ og Conde Nast Traveller.

Begynnelsen på slutten for all pelsindustri

Å nå forby omtale og fotografier av pelsprodukter i alle former er et gigantisk steg for dyrene, og vil være med på å bekrefte det faktum at pels verken er glamorøst eller akseptabelt å bruke lengre, og vil forhåpentligvis betyr begynnelsen på slutten for all pelsindustri verden over.

Etter å ha blitt kontaktet om de oppdaterte retningslinjene sine når det gjelder pels, uttalte en talsperson for Condé Nast til CNN at deres verdier og retningslinjer for mote allerede har reflektert at pels ikke lengre er akseptabelt i lang tid, og at de når bare har formalisert dette på sine nettsider.

Moteuken i Milano: To kvinner kledd i fuskepels-jakker.
Vogue sier nei til ekte pels, til og med i reklame. Foto: andersphoto/Shutterstock

Det hersker ingen tvil om at populariteten til pels og pelsprodukter har gått nedover de siste årene, og helt siden tidlig på 2000-tallet har flere motehus, som Versace, Prada, Michael Kors med flere, uttalt at de holder på å fase ut bruken av pels. Det samme gjelder varemagasiner og nettbutikker som Neiman Marcus i USA, og den eksklusive nettbutikken Net-a-Porter.

Flere og flere moteuker, blant annet moteukene i Oslo, København, London, Australia og Amsterdam, har også erklært seg pelsfrie, og i London har man til og med tatt skrittet enda lengre, og også lagt ned forbud mot bruk av skinn fra eksotiske dyr.

Motemagasinet Elle annonserte allerede i desember 2021 at de hadde lagt ned forbud mot å promoteres pels, både redaksjonelt og i reklame, i alle sine internasjonale utgaver.

NOAHs arbeid for pelsforbud

Dyrevernsorganisasjonen NOAH kjempet i nesten 30 år for å få et forbud mot pelsdyroppdrett i Norge. Resultatet kom i 2019, da lov om forbud endelig kom på plass, med en styrt avvikling fra 2020 til 2025, da den siste gården ble stengt i 2023.

I dag jobber NOAH for et globalt importforbud mot pels, da det fortsatt er lov å selge og importere pels i Norge, og arbeider med å påvirke politikere og butikker til å bli pelsfrie.

NOAHs kampanje for global stans av pelsdyroppdrett er del av en verdensomspennende kampanje i regi av Fur Free Alliance, og du kan være med å hjelpe ved å signere vår underskriftskampanje her.

(Kilde: Dyrsrettigheter.no)

Oppdateringen om et forbud mot pels og pelsprodukter i redaksjonell- og reklamesammenheng hos Conde Nast kom i etterkant av store internasjonale kampanjer mot pels og pelsreklame i motebransjen.

Det spekuleres også i at de nye retningslinjene kommer i etterkant av at tidligere sjefsredaktør i Vogue, Anna Wintour, gikk av fra stillingen sin tidligere i år. Wintour has gjennom årenes løp høstet mye kritikk fra dyreelskere og dyrevernsorganisasjoner over både å ha kledt seg i pels, samt å fronte pels og pelsprodukter i moteserier i magasinet.

Anna Wintour i Paris i oktober 2018, etter å ha sett på Stella McCartney sitt show under moteuken.
Tidligere sjefsredaktør i Vogue, Anna Wintour, har blitt mye kritisert av dyrevernsorganisasjoner for å ha både hatt på seg pels, og for å bruke moteserier med pels i magasinet. Foto: eversummerphoto / Shutterstock.com

Norge først ute med pelsfrie moteblader og moteuke

Her hjemme i Norge startet NOAH allerede i 1998 sitt arbeid mot pelsindustrien. Ved hjelp av grasrotaktivitet, medieutspill, informasjonsarbeid og dokumentasjon av forholdene på pelsdyrfarmer, fikk dyrevernsorganisasjonen flere og flere med seg i kampen for pelsdyrene. NOAH fikk også med både politikere og dyrevenner i fakkeltog mot pelsindustrien, og oppmerksomheten rundt de etiske grunnene til å velge bort pels ble større.

Allerede i 2002, før etableringen av den internasjonale Fur Free Retailer, fikk NOAH 20 butikker i Norge med på å bli pelsfrie. Blant disse var de norske avdelingene av H&M, Lindex, Mexx, KappAhl og JC.

Dyrevernsorganisasjonen innså tidlig at motebransjen var viktig å få med på laget, og så tidlig som 1997 fikk NOAH flere norske moteblader til å slutte å promotere pels. Elle var først ute og sa nei til redaksjonell promotering og annonsering av pels. Magasiner som Costume, Kamille, Tara, Women, Det Nye, KK, Henne, Stella, StyleMag og Vixen ga uttalelser mot pels via sine redaktører. I dag er det ingen norske magasiner som promoterer pels. 2010, da NOAH startet Mote mot pels sammen med moteprofilene Kjell Nordstrøm, Fam Irvoll og Hilde Marstrander, ble også et avgjørende år for å vise pelsbransjen at klesindustrien i Norge takker nei til pels.

Oslo Fashion Week ble i 2010 den første pelsfrie moteuken i verden, en avgjørelse som kom etter et samarbeid med NOAH, og deres initiativ, Mote mot pels. Nyheten om Oslo Fashion Week’s pelsfrie standpunkt gikk verden rundt, og ble applaudert av internasjonale kjendiser, og siden den gang har stadig flere moteuker tatt avstand fra å promotere pels på sine show.

Les også