Ifølge de oppdaterte retningslinjer for redaksjonelt innhold og reklame for sine magasiner, skriver Vogue sitt morselskap, Condé Nast, at ingen bilder eller artikler som omhandler nye pelsprodukter skal publiseres verken i print eller på nett, og unntak gjelder kun i «definerte tilfeller hvor det er snakk om biprodukter fra subsistens- og urfolkspraksiser.»
For dyrene i pelsindustrien er dette intet mindre enn en fantastisk seier. Vogue, som har vært publisert siden 1892, har gjennom årenes løp hatt en enorm påvirkning når det gjelder mote og populærkultur. Motebibelen har, gjennom print, video, nett og sosiale medier, vært med på å forme forbrukere og allmennhetens syn på hva som er i vinden og er moteriktig, i nesten 150 år.
De nye retningslinjene gjelder ikke bare for Vogue, men også alle andre magasiner som publiseres av Condé Nast, som Glamour, The New Yorker, Vanity Fair, GQ og Conde Nast Traveller.
Begynnelsen på slutten for all pelsindustri
Å nå forby omtale og fotografier av pelsprodukter i alle former er et gigantisk steg for dyrene, og vil være med på å bekrefte det faktum at pels verken er glamorøst eller akseptabelt å bruke lengre, og vil forhåpentligvis betyr begynnelsen på slutten for all pelsindustri verden over.
Etter å ha blitt kontaktet om de oppdaterte retningslinjene sine når det gjelder pels, uttalte en talsperson for Condé Nast til CNN at deres verdier og retningslinjer for mote allerede har reflektert at pels ikke lengre er akseptabelt i lang tid, og at de når bare har formalisert dette på sine nettsider.

Det hersker ingen tvil om at populariteten til pels og pelsprodukter har gått nedover de siste årene, og helt siden tidlig på 2000-tallet har flere motehus, som Versace, Prada, Michael Kors med flere, uttalt at de holder på å fase ut bruken av pels. Det samme gjelder varemagasiner og nettbutikker som Neiman Marcus i USA, og den eksklusive nettbutikken Net-a-Porter.
Flere og flere moteuker, blant annet moteukene i Oslo, København, London, Australia og Amsterdam, har også erklært seg pelsfrie, og i London har man til og med tatt skrittet enda lengre, og også lagt ned forbud mot bruk av skinn fra eksotiske dyr.
Motemagasinet Elle annonserte allerede i desember 2021 at de hadde lagt ned forbud mot å promoteres pels, både redaksjonelt og i reklame, i alle sine internasjonale utgaver.