Alle vil ha havremelk.
Havremelkgiganten Oatly har rapportert at de nok en gang har hatt et sterkt kvartal økonomisk sett. I årets tredje kvartal (Q3), har det svenske firmaet tatt inn hele $208 millioner – en oppgang på hele 10.9 prosent fra samme kvartal fra i fjor.
Ifølge Plant Based News har Oatly sett et vekst på nesten 10 prosent fra år til år siden oppstarten, og veksten ser ikke ut til å ville avta.
Selger 140 millioner liter havremelk i året
I Q3 i fjor lå volumet på havremelkprodukter Oatly produserte på 125 millioner litre. I samme kvartal nå i 2024 har dette steget til 141.3 millioner litre – en oppgang på 13 prosent. I Europa, rapporterer Oatly, kom denne veksten i hovedsak på grunn av salg av Oatly Barista havremelk og annen havremelk i etablerte og nye markeder. I USA begrunnet de veksten med flere nylanseringer som nå er å finne i matbutikker landet over, samt i mange kafeer og restauranter. Oatly has også lansert produktene sine i Kina i løpet av det siste året. har
– Jeg gleder meg over å kunne rapportere nok et kvartal med solid fremgang, både i salg og i å styrke vår plass i markedet, uttalte administrerende direktør i Oatly, Jean-Christophe Flatin, i en pressemelding.
– Målet vårt er å fortsette å investere i vår unike merkevare slik at vi kan rekruttere flere forbrukere, noe som igjen vil gi økt etterspørsel-
Stadig flere velger plantemelk
Oatlys voldsomme vekst reflekterer den stadig økende etterspørselen for plantebasert melk. Ifølge v, en interesserorganisasjon som har som mål å fremme plantebasert mat, sto plantemelk for hele 15 prosent av det totale melkesalget i USA i 2023.
Denne tendensen ser vi også i Europa, hvor plantemelk nå er å finne i alle matbutikker, på kafeer, kaffebarer og restauranter. Og trenden er voksene. Nye tall viser at det globale markedet for plantemelk er forventet å vokse med 15 prosent fra år til år, og spås å være verdt 123 milliarder dollar i 2030, altså bare drøyt fem år frem i tid.