Denne uken lanserte den amerikanske fast-food-kjeden VeggieNuggets, og dermed nok et skritt mot å fortelle sine kunder at plantebasert mat ikke bare kan levere på smak og kvalitet på lik linje med tradisjonelle kjøttbaserte produkter, men kan til og med være mye bedre, både for kropp og gane.
Og McDonald’s er også klare på at de nye nuggetsene er ikke bare et alternativ for vegetarianere, men for alle som er nysgjerrige på å prøve noe nytt og fristende.
– Vi har fokusert på å skape en sprø og saftig nugget som gir den ikoniske og tilfredsstillende opplevelsen våre gjester forventer. At den i tillegg har en smak som noen kanskje vil si minner om våre klassiske nuggets, ser vi på som det ultimate komplimentet, sier Renata Simkune, Brand Manager hos McDonald’s Norge, i en pressemelding.
Kvalitetsopplevelse utviklet med Findus
Hemmeligheten bak den gode smaken ligger i et tett samarbeid med Findus, som ifølge Simkune har finpusset den nye oppskriften over lengre tid. Resultatet, som sikkert mange kommer til å glede seg over, er en sprø, gyllen og saftig nugget som gir en velkjent og imponerende munnfølelse.
– Samarbeidet med Findus har vært nøkkelen til å lykkes. Vi har testet, justert og smakt oss frem til et produkt vi er utrolig stolte av, og som vi mener setter en ny standard for plantebaserte alternativer, legger Simkune til.
VeggieNuggets, som tidligere denne uken ble en del av den faste menyen ved samtlige McDonald’s restauranter over hele Norge, er hvetebaserte, og har en sprø overflate og saftig kjerne.
Tidlig ute med vegetarnuggets
Dette er ikke første gang McDonald’s i Norge satser på plantebaserte nuggets. Allerede i 2019 lanserte fast-food-kjeden vegetarnuggets som fikk betydelig internasjonal oppmerksomhet. Nå, med ny oppskrift og tett samarbeid med Findus tas erfaringene fra den gang til et nytt nivå.
Da McDonald’s Norge lanserte sine banebrytende vegetarnuggets for seks år siden, var det nesten ingen norske medier som bet på pressemeldingen, og var interesserte i å skrive om nyheten. Men det var derimot engelsktalende lands medier. Det som startet med at én nettside i England omtalte kjedens vegetarnuggets vokste i løpet av få dager, og til slutt var nuggetsene blitt «kjendis» i USA og Australia også.
– Det er første gang at vi får henvendelse fra BBC når vi lanserer et produkt i McDonald’s i Norge. Det er gøy at våre vegetarnuggets slår an internasjonalt, uttalte Kristina Johansen, daværende kommunikasjonssjef i Food Folk Norge AS, i en pressemelding.