Og dette merkes godt i matbutikkene, både her i Norge og ikke minst ellers rundt om i Europa, hvor utvalget av plantebaserte kjøtterstatninger stadig blir større og mer variert. Og denne utviklingen kommer til å fortsette, røper en ny rapport.
Ifølge Vegconomist.com var markedet for plantebaserte kjøtterstatninger i Europa verdt 2,47 milliarder euro i 2024, men en ny rapport med tittelen «Europe Plant-Based Meat Market Size and Share Analysis – Growth Trends and Forecast Report 2025-2033”, har lagt nye tall som forklarer at innen 2033, altså om bare åtte år, vil dette markedet være verdt svimlende 9,54 milliarder euro.
Det vil med andre ord si en økning på over syv milliarder euro.
Det er flere årsaker til den dramatiske veksten, blant annet et større fokus på helse og ernæring, et økende behov for bærekraftige proteinkilder og endringer i forbrukernes syn på plantebaserte kjøtterstatningsprodukter, spesielt i land som Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Nederland.
Forbrukere drives av opptatthet av helse, bærekraft og dyrevelferd
Plantebaserte kjøttprodukter er produkter som er laget av plantebaserte ingredienser for å etterligne smak, tekstur og ernæringsmessig innhold av tradisjonelle kjøttprodukter. Som regel benyttes plantebaserte råvarer som soya, erter, sopp og belgfrukter for å fremstille disse produktene.
Ifølge Vegconomist er det ikke overraskende at man ser en drastisk økning i markedet når det gjelder plantebaserte kjøtterstatningsprodukter. Stadig flere forbrukere definerer seg selv som enten veganere, vegetarianere eller såkalte flexitarianere, hvor man spiser et hovedsakelig plantebasert kosthold, men ikke fullstendig har gitt opp å spise animalske produkter en og annen gang.
På restauranter i dag er det også stadig mer vanlig å finne en eller flere retter med denne typen produkter, og ute i Europa ser man også at store dagligvarekjeder promoterer et plantebasert kosthold og plantebaserte produkter nettopp fordi de der at det er denne typen produkter deres kunder nå ønsker å kjøpe. Helsemyndigheter i en hel rekke land anbefaler nå også et skifte mot plantebaserte kosthold, og alt dette bidrar til et forbrukermønster som stadig endres i retning plantebasert mat – inkludert plantebaserte kjøtterstatningsprodukter.
En spørreundersøkelse fra 2021 utført av Smart Protein Project avslørte at hele 30 prosent av europeere nå anser seg selv som flexitarianere, og trenden er økende. Mer enn en tredjedel av forbrukere sier nå at de ikke anser at kjøtt er nødvendig i kostholdet, og hele 57 prosent uttalte at de ønsker å redusere mengden kjøtt de spiser, og spise mer plantebasert i fremtiden.
Ny teknologi driver innovasjon for plantebaserte kjøtterstatninger
Populariteten til plantebaserte kjøttprodukter har også økt de siste årene takket være nye kultiverings- og produksjonsmetoder som har forbedret både smak, tekstur og næringsinnhold i disse produktene. Fra pølser laget av soyaproteiner og burgere laget er erteprotein, forbedringer i kvalitet og et større utvalg produkter å velge mellom bidrar også til at forbrukere stadig legger flere plantebaserte kjøttprodukter i handlevognen.
Og økt etterspørsel fører med seg enda flere nyutviklinger, noe Vegonomist sier vi vil se mye av nettopp i dette markedet i årene frem mot – og etter – 2030.