Gå til hovedinnhold

Disse aktørene er best i Norge på plantebasert mat i 2025 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 11. mars

Plantebasert mat er fremtidens mat, og flere og flere aktører, både rundt om i verden og også her i Norge, skjønner dette. Det skjer stadig utviklinger når det gjelder utvalg og innovasjon, og nye plantebaserte produkter er stadig å finne i norske butikkhyller. Nylig ble Planteprisen delt ut i Oslo, og ifølge juryleder Heidi Røneid hadde juryen ingen enkel oppgave med å kåre årets vinnere.

Planteprisen hedrer aktører i bransjen, som er innovative og som gjør en stor innsats når det kommer til å utvikle og satse på plantebasert mat. Planteprisen ble for første gang utdelt på Future Foods-konferansen 2022.

Planteprisen 2025

På årets Future Foods-konferanse, som gikk av stabelen i Oslo forrige uke, ble vinnerne av Planteprisen 2025 kåret, og ni norske aktører ble hedret med pris.

Planteprisen hedrer aktører som har gjort en ekstra innsats for å fremme plantebasert mat i Norge, og årets vinnere representerer et bredt spekter av initiativer, fra dagligvarebutikker og kantiner til restauranter og matprodusenter – alle med et felles mål om å gjøre det enklere for folk å velge grønnere.

– Nivået i årets konkurranse er skyhøyt. Det er mange aktører som jobber hardt for å produsere gode plantebaserte produkter eller hjelpe gjestene som spiser hos dem til å ta grønnere valg, og juryen har hatt en tøff jobb med å velge ut de beste av de beste. Prisen hyller dem som jobber hardt hver dag for å hjelpe oss å ta grønnere valg, sier Heidi Røneid, juryleder i Planteprisen.

Vinnerne i produktkategorien er kåret av publikumsstemmer avgitt på planteprisen.no, mens vinnerne i de øvrige kategoriene er kåret av en jury. Juryen har bestått av Marie Furseth (Øyafestivalen), Richard Nystad (Flowfood), Kenneth Skauge (Norgesgruppen/Meny), Trine Roberts Bjørnbakk (4service), Hanne-Lene Dahlgren (kokebokforfatter og vegetarentusiast), Camilla Dahlberg (Planteprisen) og Heidi Røneid (Oslo Vegetarfestival).

Årets pris ble delt ut av Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– Å spise mer grønt er en av de viktigste tingene vi kan gjøre for å redusere klimaavtrykket vårt. Vinnerne av Planteprisen gjør det enklere for folk å velge bærekraftig, og de viser at plantebasert mat ikke bare er bedre for planeten, men også byr på fantastiske smaker og gode opplevelser, sier Vea.

"Prisen hyller dem som jobber hardt hver dag for å hjelpe oss å ta grønnere valg."

I år ble prisene i Planteprisen delt ut i ni kategorier, og blant vinnerne finner vi både store etablerte aktører og mindre initiativer som virkelig har satt sitt preg på det plantebaserte matlandskapet. Coop Extra «Alltid 8» vant Årets initiativ for sitt arbeid med å gjøre grønnsaker mer tilgjengelig til en lavere pris, mens Sodexos/Axess’ kantine i Hoffsveien 1 i Oslo ble kåret til Årets kantine for sin målrettede innsats med å få flere til å velge plantebasert.

I kategorien Årets hotellfrokost gikk Scandic Nidelven av med seieren for å ha et imponerende utvalg av plantebaserte retter som er gitt en hovedrolle i frokostbuffeten, mens Bellies i Stavanger ble kåret til Årets restaurant for sitt fokus på råvarer i sesong og uforglemmelige smaker. I produktkategoriene var det hummus fra Sevan som ble stemt frem som vinner i kategorien Årets produkt – pålegg. Pris for Årets catering gikk til Jordnært som ved å ha plantebasert mat som standard frister stadig flere til å utforske mer av planteriket.

Vinnerne av Planteprisen 2025

I kategorien for årets produkter ble vinnerne kåret gjennom stemmer som publikum har gitt på planteprisen.no. Folket kåret disse vinnerne:

Årets produkt, pålegg: Hummus original fra Sevan

Årets produkt, middag: Thai gryte fra Grønne Folk

Årets produkt, søtt: Mørk sjokoladepose fra Minde

Juryen kåret disse vinnerne:

Årets hotellfrokost: Scandic Nidelven

Om vinneren uttaler juryen:

“Denne hotellfrokosten tar plantebasert mat på alvor. De har et meget godt utvalg av spennende og innovative retter. Maten plasseres midt i rommet, slik at alle gjestene blir fristet til å prøve. Hotellfrokosten går foran som et godt eksempel med konkrete mål og  tiltak for at gjestene skal velge mer plantebasert.”

Årets dagligvare: MENY

Om vinneren uttaler juryen:

“Årets vinner har hatt en solid økning på salget av ferske grønnsaker fra i fjor til i år. Gjennom plassering og tips til kundene inspirerer årets vinner til å putte mer grønnsaker og plantebasert mat i handlekurven.”

Årets restaurant: Bellies

Om vinneren uttaler juryen:

“Årets vinner imponerer, her holder rettene et skyhøyt nivå. Restauranten bruker lokale råvarer i sesong, og selv om de henvender seg til ikke-veggiser i oljebyen Stavanger har de hatt omtrent fulle lister siden de åpnet for fem år siden.”

Årets kantine: Sodexo/Axess - Hoffsveien 1, Oslo

Om vinneren uttaler juryen:

“Dette er en kantine som tar ansvaret sitt på alvor. De oppfordrer gjestene til å velge de plantebaserte rettene, blant annet gjennom plassering og merking. Kantinen har et mål om at 50 prosent av menyen skal være vegetar eller vegansk og at rettene som inneholder kjøtt skal ha en stor andel planter på tallerkenen.

Årets initiativ: COOP Extra «Alltid 8»

Om vinneren uttaler juryen:

“Årets vinner har brukt pris på en vellykket måte for å få kundene til å spise mer grønnsaker, som har ført til en solid økning i salget av disse varene.”

Årets catering: Jordnært Oslo

Om vinneren uttaler juryen:

“Årets vinner lager velsmakende mat og ved hjelp av å ha plantebasert som standard, og kjøtt som tilvalg, sørger de for at andelen som spiser plantebasert er meget høy. De har fått kunder, som vanligvis er kritiske til plantebasert mat, til å bli nysgjerrige ved hjelp av smart navngiving på rettene og gode råvarer.”

Les også