Men kan det være at fremtidens biler er skinnfrie? Det mener i alle fall Renault, som har bekreftet at innen utgangen av 2025 skal alle deres biler være produsert helt uten bruken av skinn- og lær.
Den franske bilprodusenten har sagt at de er fast bestemte på å fase ut all bruk av animalsk skinn og lær i interiøret på sine bilmodeller, og at avgjørelsen ble tatt etter samtaler med dyrevernsorganisasjonen PETA. De nyeste Renault-modellene 5 E-Tech Electric, Symbioz, og Rafale kommer alle med veganske skinn-alternativer i interiøret som standard. Disse materialene er, ifølge Renault, alle laget av resirkulerte tekstiler og resirkulert plastavfall.
I gjennomsnitt, forklarer PETA, tar den globale skinn- og lærindustrien livet av en milliard dyr i året, og for å produsere interiøret til en eneste bil kreves det skinnet til minst tre kyr eller okser.
Ifølge PETA ser man at å velge skinn-fritt interiør i biler er en voksende trend blant forbrukere. Og selv om 90 prosent av et kjøretøys karbonavtrykk kommer fra drivstoffet den bruker og eksosen som slippes ut, så er det ikke til å stikke under en stol av også produksjonen av nye biler har en stor miljømessig konsekvens. Globalt sett bidrar skinn-industrien til store mengder forurensing, avskoging, vold mot dyr og til og med brudd på menneskerettigheter, så en enkel måte å redusere dette på, ifølge PETA, er å unngå bruken av skinn og lær alle steder, inkludert i interiøret på biler.
Dyrevernsorganisasjonen oppfordrer også bilprodusenter som Audi, Porche og ŠKODA med flere, da disse ikke har noen bilmodeller uten skinn og lær i interiøret tilgjengelige, om å la seg inspirere av Renault og begynne å tilby veganske alternativer.