Gå til hovedinnhold

Bilmerket Renault dropper skinn og lær i interiøret på alle sine bilmodeller 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 11. august

Mange tenker kanskje at skinn- og lærindustrien omfatter «bare» produkter som klær, vesker og sko. Men også den globale bilindustrien er tradisjonelt sett en storforbruker av skinn og lær, da seter og interiør stort sett – til nå – har vært laget i nettopp dyreskinn.

Men kan det være at fremtidens biler er skinnfrie? Det mener i alle fall Renault, som har bekreftet at innen utgangen av 2025 skal alle deres biler være produsert helt uten bruken av skinn- og lær.

Den franske bilprodusenten har sagt at de er fast bestemte på å fase ut all bruk av animalsk skinn og lær i interiøret på sine bilmodeller, og at avgjørelsen ble tatt etter samtaler med dyrevernsorganisasjonen PETA. De nyeste Renault-modellene 5 E-Tech Electric, Symbioz, og Rafale kommer alle med veganske skinn-alternativer i interiøret som standard. Disse materialene er, ifølge Renault, alle laget av resirkulerte tekstiler og resirkulert plastavfall.

I gjennomsnitt, forklarer PETA, tar den globale skinn- og lærindustrien livet av en milliard dyr i året, og for å produsere interiøret til en eneste bil kreves det skinnet til minst tre kyr eller okser.

Ifølge PETA ser man at å velge skinn-fritt interiør i biler er en voksende trend blant forbrukere. Og selv om 90 prosent av et kjøretøys karbonavtrykk kommer fra drivstoffet den bruker og eksosen som slippes ut, så er det ikke til å stikke under en stol av også produksjonen av nye biler har en stor miljømessig konsekvens. Globalt sett bidrar skinn-industrien til store mengder forurensing, avskoging, vold mot dyr og til og med brudd på menneskerettigheter, så en enkel måte å redusere dette på, ifølge PETA, er å unngå bruken av skinn og lær alle steder, inkludert i interiøret på biler.

Dyrevernsorganisasjonen oppfordrer også bilprodusenter som Audi, Porche og ŠKODA med flere, da disse ikke har noen bilmodeller uten skinn og lær i interiøret tilgjengelige, om å la seg inspirere av Renault og begynne å tilby veganske alternativer.

«Det er fullt mulig å ha en behagelig og luksuriøs kjøreopplevelse helt uten at dyr og miljø har måttet lide for det.»

Medfølelse og innovasjon kan gå hånd-i-hånd

Ifølge nyere tall og undersøkelser var det globale bilmarkedet verdt i overkant av 33 milliarder dollar i 2022, og er forventet å nå 54 milliarder dollar innen utgangen av dette årtiet. Det var også i 2022 tydelig at det var animalsk lær som dominerte markedet, ettersom nesten 60 prosent av alle biler som ble produsert det året hadde interiør laget av skinn og lær.

Men slik trenger det ikke være.

– Det er fullt mulig å ha en behagelig og luksuriøs kjøreopplevelse helt uten at dyr og miljø har måttet lide for det. Ved å velge dyrefrie alternativer hjelper Renault til med å spare livet til mange kyr og okser, redusere sitt karbonavtrykk og vise at medfølelse og innovasjon kan faktisk gå hånd-i-hånd, uttaler James Fraser, som er bedriftsrådgiver hos PETA.

Og Renault er ikke alene om å velge skinnfritt for dyrene og planeten vår.

I fjor annonserte Volkswagen et samarbeid med det plantebaserte oppstartsbedriften Revoltech GmbH, og sammen har de planer om å utvikle et vegansk alternativ til lær de kaller LOVR. LOVR, ifølge Wolkswagen, er laget på hamp, som er et bærekraftig, slitesterkt og ikke minst miljøvennlig materiale. Bilprodusenten har bekreftet at de satser på å kunne tilby bilder laget med LOVR som standard interiør allerede i 2028.

Les også