Er det ikke egentlig litt rart å spise kjøtt? Eller å drikke melk? Eller begge deler?
Det er det den nye reklamen til Veganuary vil ha deg til å tenke.
Reklamen bruker illustrasjoner man ikke kan unngå å legge merke til for å utfordre forbrukere til å tenke over hvor ‘normalt’ det egentlig er å spise kjøtt og drikke melk fra kyr.
Illustrasjonene påpeker hvor rart det egentlig er at pølser er laget av grisekjøtt trukket i grisetarmer. Og at mennesker drikker kumelk som er beregnet på kalver. Og at kyr, i likhet med mennesker, egentlig bare produserer brystmelk fordi de har født.
En annen av årets oppsiktsvekkende reklameplakater har blant annet en illustrasjon av en kylling som er avlet for å vokse seg så stor at den ikke klarer å stå. Mens en annen illustrasjon viser hvordan kjøttindustrien bidrar til global avskoging, særlig av sårbar regnskog.
Veganuary 2025
I fjor, 10 år etter at det britiske ekteparet Matthew Glover og Jane Land først kom på ideen om å utfordre folk til å bli med på en kjøttfri januar, deltok omtrent 25 millioner mennesker verden over i Veganury.
Og årets kampanje forventes å være minst like stor – eller større.
Om Veganuary sin nyeste reklamekampanje hadde Toni Vernelli, som er Veganuary’s Internationale Kommunikasjonssjef, følgende å si:
– De fleste av oss ser på maten vi vokste opp med som ‘normal,’ men når vi stopper opp og tenker over hva det egentlig er vi spiser, eller hvordan dette havnet på tallerkenen vår, så begynner det faktisk å se litt rart ut.
Hun legger til:
– Veganuary ber alle om å åpne øynene og se sannheten om hvordan våre matvalg påvirker dyr og planeten vår, og spørre seg selv om det faktisk ikke ville være litt mindre rart å prøve seg på Veganuary.