Viser at luksus ikke trenger inneholde lidelse for dyr
Siden 1800-tallet har fjær, og særlig strutsefjær, vært forbundet med luksus. På ett tidspunkt var et kilo strutsefjær verdt mer enn gull, og dette luksusstempelet har holdt seg, men undersøkelser fra dyrevernorganisasjoner har vist seg at bakteppet for disse materialene er alt annet enn luksuriøst.
I USA saksøkte PETA en strutsefarm som hevdet å behandle dyrene med “den høyeste standarden av dyrevelferd og respekt”, men organisasjonens undersøkelser avdekket misbruk og dårlige forhold. Dette førte til at gården i måtte trekke merkingen av “human” og “etisk” praksis, og saken ble nok en påminner om farene ved dyrevelferdsvasking.
Stella McCartney går mot ideen om at luksuriøs mote må innebære dyrelidelse, lær og fjær, og denne visjonen bidrar til at luksusmerket tar i bruk innovative produkter og materialer.
De var blant de første i motebransjen som introduserte vegansk lær, og McCartneys merkevare benytter nye, banebrytene biobaserte og plantebaserte tekstiler; som med Keel Labs sitt Kelsun, en tekstil av tang og tare. Materialet ble senere ogsåå benyttet av & Other Stories, som viser hvordan store luksusmerker kan bidra til at dyrevennlige og bærekraftige tekstilprodusenter får mer oppmerksomhet.
Merkevaren er ikke helt vegansk, siden de fortsatt bruker ull, kasjmir og silke, men likevel; Stella McCartney bruker posisjonen sin til å utvikle lab-dyrket silke og teste ut andre materialer som kan erstatte de animalske.
Den nye kolleksjonen hennes denne høsten inkluderer en bio-basert vegansk “krokodilleveske” laget av mycellium fra sopp, og joggesko i en tekstil laget av ananasblader med komposterbare såler.
Tidligere i år samarbeidet Stella McCartney med selskapet Hydefy på en oppdatering av sin ikoniske veske “Ryder”, med det mycelliumbaserte skinnalternativet “Hy”.