Gå til hovedinnhold

Juicy Marbles: – Som om bestemoren din skulle laget det  

Julie Kvamme

Oppdatert 02. juni

Ribbe, steik, eller “meaty meat”. Dette europeiske selskapet har slått an med sin spreke branding og tone. Det er selvfølgelig Juicy Marbles.

Selskapet er grunnlagt av en blanding av markedsførere, mateksperter og matforskere som bruker en helt egen teknologi for å lage plantebasert kjøtt.

Hva er Juicy Marbles?

Slovensk selskap som lager plantebasert kjøtt. De selger produktene sine i Tyskland, Danmark, Sverige, Storbritannia og USA – og kanskje snart Norge?

Juicy Marbles har Nutriscore A, det høyeste et produkt kan få. Det har 50 prosent mindre fett, ingen kolesterol, det inneholder fiber, like mye jern og B12.

For Juicy Marbles handler alt om smak og hjemlighet. Markedsføringen er tilbakelent, handler lite om miljø og dyr – selv om de har flere blogginnlegg om disse temaene på sine nettsider.

Oppskjært Juicy Marbles på en skjærefjøl
Foto: Juicy Marbles ©

Fokuserer på kultur og humor

Vladimir Mićković, grunnlegger Juicy Marbles, her avbildet i 2021.
Vladimir Mićković, her avbildet i 2021. Foto: CC BY 2.0 Web Summit via Flickr.

– Vi vil at plantebasert kjøtt skal bli en selvfølgelighet i alle kjøleskap, for både veganere og altetere, sier Mićković til Vegconomist.

Før Mićković startet Juicy Marbles, var han en markedsfører og designer – og han startet det som ble en av de beste plantebaserte restaurantene i Europa, Kucha.

– Min teori er at folk vil spise hva som helst, så lenge det smaker godt, så vi nevnte aldri at restauranten var vegansk, fortalte Mićković på en podcast. Samtidig er han tydelig på utfordringene ved dagens matsystem:

– 80 prosent av maten vi dyrker på jorden, gis til dyr for 17-18 prosent av verdens kalorier. Samtidig lever 2 milliarder mennesker uten garanti for å få mat. 800 millioner er underernært. Så vi dyrker allerede nok mat til å mate alle levende mennesker, og vi gir det til dyr så vi i vesten kan fråtse på mer kjøtt samtidig som vi ødelegger naturen og miljøet.

– Produkter din bestemor kunne laget hjemme på kjøkkenet sitt

Juicy Marbles er forsiktige med å markedsføre seg som “plantebasert kjøtt” og å assosiere seg med veganisme. Det er heller kjærligheten for hjemmelaget mat og mattradisjoner som står i sentrum – kultur og humor.

Skribent for selskapet, Magnus Ruben, fortalte om hvordan de har gått frem for å markedsføre produktene når han besøkte Oslo tidligere i år.

Magnus Ruben fra Juicy Marbles.
Magnus Ruben fra Juicy Marbles under Future Foods 2025 i Oslo.

– Vi bruker mye bilder av ekte kjøkken, med ekte matlaging når vi markedsfører produktene, for det er nettopp der de vil brukes, forteller Magnus Ruben.

Selv om Juicy Marbles er fra Slovenia, er Magnus Ruben fra USA. Han flyttet over Atlanteren for å følge kjærligheten:

Kjærligheten for Juicy Marbles.

Juicy Marbles vet at dette er en prosess deres konkurrenter er interessert i å få kloa i. Derfor holder Ruben kortene tett til brystet når han forteller om hvordan man lager produktene, men påpeker at prosessen for å lage produktene er manuell, ikke maskinell – det er altså ikke 3D-printet.

– Dette er produkter din bestemor kunne laget hjemme på kjøkkenet, sier Magnus Ruben fra Juicy Marbles.

Steik, ribbe og «Meaty Meat»

Stekt vegansk spareribs fra Juicy Marbles.
Foto: Juicy Marbles ©

Juicy Marbles har i lengre tid solgt både steik og ribbe. Det nyeste produktet til Meaty Meat Pork-ish, er et “clean label”-produkt laget med enkle ingredienser: protein isolat fra soya og erter, solsikkeolje, naturlige smaker, epleekstrakt, konsentrat fra rødbeter, vann.

Selskapet tester produktene sine kontinuerlig, tar imot tilbakemeldinger og gjør løpende forbedringer. Noe de sier er mulig fordi de fortsatt er et lite selskap. Målet deres er sunn, langsom vekst, ikke å jage en oppblåst verdi basert på urealistiske investeringer.

Får man Juicy Marbles i Norge?

Juicy Marbles har ennå ikke kommet til norske, men man får det over grensen i Sverige.

Til Veggisnytt forteller Juicy Marbles at de har funnet en leverandør som de er i samtaler med om å få produktene sine ut i norske butikkhyller.

Psst! Undertegnede testet Juicy Marbles på The Queen Inn i Wales, som er verdens første, veganske steakhouse. Det er verdt å vente på.

Les også