Veganuary ble startet i Storbritannia av Jane Land og Matthew Glover i 2014, som en oppfordring til å prøve vegansk kosthold i januar måned. Den årlige kampanjen fremhever fordelene ved et plantebasert kosthold og har som mål å øke bevisstheten rundt bærekraft, helse og dyrevelferd. Målet med kampanjen er å inspirere befolkningen til å teste plantebasert mat, og oppfordre bedrifter og restauranter til å ha fokus på plantebaserte produkter.
Flesteparten vil kutte i kjøttforbruket
Ifølge Veganuary var det millioner som tok del i årets kampanje, og i en nylig undersøkelse de gjennomførte, innrømmer hele 81 prosent at de planlegger å gjøre store endringer med kostholdet nå i etterkant.
31 prosent av de spurte sier at de planlegger å fortsette å spise helt plantebasert, mens rundt to-tredeler (72 prosent) sier at de planlegger å i alle fall halvere sitt kjøttinntak i etterkant av å ha deltatt i Veganuary. Enda mer imponerende er det kanskje at hele 91 prosent av de spurte sier at de høyst sannsynlig kan tenke seg å prøve et helt plantebasert kosthold i fremtiden.
– Disse utrolige resultatene viser at Veganuary er så mye mer enn bare en kampanje som varer en måned og så er den over. Det vi ser at at Veganuary er med på å ha en varig positiv effekt på kostholdet til de som delta, og at Veganuary er med på å skape positive forandringer for mennesker, dyr og også for planeten vår, uttaler internasjonal kommunikasjonssjef hos Veganuary, Toni Vernelli, i en pressemelding.