Det er mars, men mange holder tydeligvis fortsatt godt fast ved nyttårsfortsettene om å leve sunnere. Det tror i alle fall hjemleveringstjenesten Wolt, som opplyser at de har sett en markant økning på nyåret i søk etter sunn mat som poke, acai bowls og typiske vegetarretter som falafel, supper og salater. Dette ble enda mer tydelig når man sammenlignet hvilken mat sultne nordmenn søkte mest etter i desember og ukene før jul.
Men det er til tider langt mellom intensjon og realitet, og fortsatt er det slik at selv om flere søker opp sunne alternativer som salat og pokebowl, så ender de fleste likevel opp med å bestille takeaway 'klassikere' som burger, pizza og kebab, viser tallene fra Wolt.
- Vi ser at mange brukere starter året med gode intensjoner og søker aktivt etter sunnere alternativer, men samtidig viser tallene at «comfort food» fortsatt står sterkt i hverdagen, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge, til Din Side.
- Det handler ikke nødvendigvis om å kutte ut favorittmaten, men om balanse. Kanskje 2025 blir året hvor nordmenn faktisk bestiller det de søker etter?
Stadig flere velger vegetar
Hjemleveringstjenesten Foodora har også tatt en kikk på tall og tendenser blant sine kunder, og de har også sett at stadig flere søker på kjøttfrie alternativer.
Her viser nemlig trenden at etterspørselen etter vegetarmat øker jevnt og trutt - og har hatt et eksplosjonsartet oppsving på nyåret, både når det gjelder hva det søkes på og hva som faktisk bestilles hjem av kunder.
Faktisk viser det seg at av all vegetarmat bestilt de siste 365 dagene, ble 45 prosent bestilt i januar og februar i år, og Foodora sier at de ser en tilsvarende trend i kategorien for sunn mat, forteller Mina Olsen Østby, kommunikasjonsrådgiver i Foodora, til DinSide.
- Dette tyder på at mange starter året med sunnere og grønnere matvalg, selv om mange fortsatt går for de klassiske bestselgerne.
Flere vil ha vegansk (og stadig færre bestiller kebab)
Når det gjelder hva norske kunder vil ha mer eller mindre av i månedene fremover, er ikke Foodora i tvil - vegansk mat er stadig mer populært og etterspurt.
Basert på live bestillingsdata og historiske data fra tidligere år viser tallene tydelig at bestillinger av vegetarmat vil øke, mens kebab, som har vært en norske folkefavoritt lenge, nå er på vikende front.
Blant kategoriene på vei opp er vegansk på toppen, etterfulgt av koreansk, japansk, gresk - og fritert kylling.
Samtidig bestiller nordmenn mindre milkshake, tapas, bowls, kebab og meksikansk.
- Dette er spesielt interessant all den tid klima og miljø tilsynelatende har hatt mindre betydning i samfunnet ellers, sammenlignet med tidligere. Den tydelige veksten vi ser i bestillinger av vegetarretter år for år er også interessant. Og selv om det totale bestillingsvolumet ikke er enormt, er vegetar blant de raskest voksende kategoriene, mens kebab viser en nedgang, avslutter Olsen Østby.
Reflekterer globale trender
Denne økte interessen for vegetar og vegansk vi ser i Norge reflekterer også globale trender.
Ifølge den britiske grossisten Bidfood sin trendrapport for 2025, så kommer hele 1/4 av forbrukere mellom 18 og 44 til å velge hvor de spiser ut fra hvorvidt det finnes miljøvennlige retter på menyen. Og hele 41 prosent av de som svarte på spørreundersøkelsen innrømmer at de er villige til å betale mer for retter og matvarer som har et lavere karbonavtrykk.
I USA påstår Whole Foods gruppen at også amerikanske forbrukere kommer til å prioritere både egen helse og miljøhensyn når de handler mat og drikke i 2025, og allerede i 2023 rapporterte amerikanske Supermarket News at rundt 72 millioner amerikanske husholdninger nå legger både plantebasert og animalske produkter i handlevogna når de handler mat.