Gå til hovedinnhold

Plantebasert mat kommer til å dominere mattrender i 2025, spår ny trendrapport 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 25. november

2025 er like rundt hjørnet.

Et nytt år står for døren, og hvordan det kommer til å se ut, og hvilke trender som kommer til å råde, det er det mange meninger om allerede.

Når det gjelder mat og kosthold, er det i all hovedsak en trend som kommer til å gjelde, om vi skal tro på de som har en finger på pulsen. I løpet av de siste ukene har talspersoner for store internasjonale kjeder som blant annet Whole Foods Market, Kroger og Bidfood stått frem med hva de tror forbrukere kommer til å ønske å ha på tallerkenene sine i 2025 – og her er de alle enige om at planter and plantebasert mat står øverst på denne listen.

Forbrukere blir stadig mer bevisste

Vi lever i informasjonens tidsalder, og forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de spiser, og hvordan valgene vi gjør når det gjelder mat har store ringvirkninger, ikke bare for oss og egen helse, men også for dyrevelferd og planeten vi bor på. Og matindustriens jobb er å holde tritt med at stadig flere av oss velger bort mat fra animalske kilder.

– Vi gleder oss over å feire hvor langt vi har kommet ved å se nærmere på noen av trendene vi tror kommer til å dominere i 2025, som reflekterer forbrukere som er stadig mer bevisste, uttalte nylig Sonya Gafsi Oblisk, som er markedsføringssjef ved Whole Foods.

– Vi er spente på å se disse trendene ta form, og inspirere våre kunder i året som kommer.

Plantebasert mat stadig mer populær

Både i USA, men også globalt, legger stadig flere om til et helt eller hovedsakelig plantebasert kosthold. Mange følger allerede et ‘fleksitariansk’ kosthold, hvor man fortsatt spiser mat fra animalske kilder, men sjeldent, og stort sett består det daglige kostholdet av plantemat.

Og enda flere igjen faller inn i kategorien ‘velger i økende grad plantebasert mat over animalske alternativer.’ I 2023 rapporterte amerikanske Supermarket News at rundt 72 millioner amerikanske husholdninger nå legger både plantebasert og animalske produkter i handlevogna når de handler mat.

Det er så klart mange ting som er med på å påvirke folks valg av matvarer og kosthold, fra tilgjengelighet og pris til helse og etikk. At plantebasert mat og fordelene ved å spise på denne måten til stadighet er i nyhetsbildet påvirker sikkert også mange forbrukere.

Tidligere i år ble den planterike middelhavsdietten kåret til verdens sunneste kosthold for syvende år på rad av nettstedet US News & World Report, noe som ble viden delt i hundrevis av nyhetskanaler, magasiner og aviser.

– Middelhavsdietten fokuserer på kvalitet over å bare ha fokus på et næringsstoff eller en gruppe næringsstoffer, påpeker publikasjonen.

– En stort antall studier har konkludert med at Middelhavsdietten reduserer risikoen for å utvikle flere kroniske helsetilstander, som hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2, samtidig som den øker livskvaliteten og er utelukkende helsefremmende.

Hva er Middelhavskosthold?

Mennesker som bor i områdene rundt Middelhavet, har tradisjonelt et kosthold som består av:

  • Mye frukt og grønnsaker, fullkornsbrød og korn, nøtter, belgfrukter (erter, bønner og linser), frø og fisk.
  • Lite mettet fett fra meieriprodukter og rødt kjøtt.
  • Et moderat alkoholforbruk.

Hensyn til planeten påvirker forbrukere

Stadig flere forbrukere velger også å kutte eller redusere kjøttbruken av hensyn til planeten vår. Industrielt dyrehold er ansvarlig for omtrent 14 1/2 prosent av globale utslipp av klimagasser, og er i tillegg en av hovedårsakene til avskoging og ødeleggelser av regnskog.

Utallige studier har påpekt at å spise plantebasert er langt bedre for planeten vår og klima på jorden, og i 2022 fant en studie fra Universitetet i Bonn i Tyskland ut av vestlige land må redusere kjøttforbruket med hele 75 prosent om vi skal klare å leve på en måte som er bærekraftig for klima.

Så både helse og miljøhensyn står høyt i fokus når forbrukere skal velge mat, fastslår trendforskere, og dette vil påvirke mattrender i 2025.

Ifølge den britiske grossisten Bidfood sin trendrapport for 2025, så kommer hele 1/4 av forbrukere mellom 18 og 44 til å velge hvor de spiser ut fra hvorvidt det finnes miljøvennlige retter på menyen. Og hele 41 prosent av de som svarte på spørreundersøkelsen innrømmer at de er villige til å betale mer for retter og matvarer som har et lavere karbonavtrykk.

På andre siden av Atlanterhavet påstår Whole Foods gruppen at også amerikanske forbrukere kommer til å prioritisere både egen helse og miljøhensyn når de handler mat og drikke i 2025.

Flere forbrukere kommer til å være mer bevisste når de velger drikkevarer, spår trendforskerne, og trekker frem den økende populariteten til vann tilsatt elektrolytter, ulike typer te og at flere og flere også velger å kun kjøpe vin og annen alkohol som er økologisk og laget på renere og mer etisk produserte råvarer.

Sunne proteiner er også en økende trend blant amerikanske forbrukere, har den amerikanske dagligvarekjempen Kroger spådd, og tror på en markant oppgang i salg av varer som bønner, linser og hampfrø.

Les også