Gå til hovedinnhold

Hos Lidl i Storbritannia har salget av plantebasert mat økt med 694% på fem år  

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 02. september

At fremtiden er plantebasert, det hersker det liten tvil om. Vi henger kanskje litt etter foreløpig her i Norge, mens i andre land ser man tydelig at flere og flere velger å spise mat fra planteriket over kjøtt, fisk og meieriprodukter.

I Storbritannia opplyste nylig dagligvarekjeden Lidl at de hittil i år har overgått sitt opprinnelige mål, og hatt en økning på 694 prosent i salget av plantebaserte produkter over fem år.

Og med dette har Lidl befestet sin posisjon som en bransjeleder i Storbritannia når det gjelder en overgang fra animalske til plantebaserte proteinkilder, samt innsats for overgang til mer bærekraftig mat og bærekraftige leverandørkjeder.

Dagligvarekjeden bekrefter at den enorme veksten i salget av plantebasert mat har overgått selv deres optimistiske mål på en 400 prosent oppgang, og ved utgangen av august stod denne økningen, som sagt, på imponerende 694 prosent. Ifølge Lidl selv reflekterer denne økningen at man i Storbritannia har en befolkning som blir stadig mer opptatte av helse og bærekraft, og som har sett sammenhengen mellom nettopp dette og plantebasert mat.

I tillegg vet man at også stadig flere er opptatte av pris når det gjelder matvarer, og plantebaserte matvarer er ofte billigere enn å kjøpe produkter som er laget av kjøtt, egg, melk og egg.

Bildet viser frukt- og grønnsaksdisken ved en Lidl butikk i Storbritannia
Frukt- og grønnsaker til salgs hos en Lidl dagligvarebutikk i Storbritannia

Hele, plantebaserte matvarer stadig mer populære

Lidl UK har sitt eget merke – Vemondo Plant! – å takke for mye av den store veksten dagligvarekjeden har hatt de siste årene. Men ifølge dem selv er det faktisk hele, plantebaserte råvarer som linser, belgfrukter, frø, nøtter og korn som forbrukere kjøper mest av. De siste årene har dagligvarekjeden nemlig solgt opp til 20 prosent mer av disse plantebaserte proteinkildene enn sammenlignet med animalske proteinkilder som kjøtt og kjøttprodukter.

Dette, mener Lidl, gjenspeiler at det per i dag er stadig flere forbrukere og kunder som heller velger plantebasert og næringsrik, sunn mat, en tendens man også ser hos andre dagligvarekjeder i landet. Og til tross for en svak nedgang i salget av plantebasert melk viser tall at disse produktene har blitt fast inventar i kjøle- og kjøkkenskap hos en tredjedel av befolkningen i Storbritannia.

Utvidet plantebasert utvalg

Som et svar på dette skiftende landskapet med stadig flere kunder som ønsker å spise mest mulig plantebasert, utvider Lidl UK stadig sitt utvalg plantebaserte produkter.

Bildet viser en hylle med plantebasert melk hos en Lidl-butikk i Storbritannia
Stort utvalg plantebasert melk hos en Lidl-butikk i Storbritannia

Nylig lanserte dagligvarekjeden hele 20 nye plantebaserte produkter, som blant annet plantebasert kjøttdeig, planteburgere, marinert tofu, falafels og vegansk tortellini. I tillegg utvides Vemondo Plant! sortimentet med hele 28 nye produkter, som pølser, nuggets, plantebaserte yoghurt og plantebasert ost.

Disse produktene, som har fått sertifisering fra Storbritannias The Vegetarian Society, skal rulles ut over de neste ukene og månedene i Lidl-butikker landet over.

Innen 2030 satser nemlig Lidl på at hele 25 prosent av butikkenes totale proteinsalg skal komme fra plantebaserte kilder. Og innen samme tidsperiode ønsker man å doble salget av plantebaserte meieriprodukter, noe som man mener retter seg etter anbefalninger fra EAT‑Lancet‑kommisjonen sin Planetary Health Diet, som ønsker å se en halvering av inntaket dødt kjøtt innen 2050, og ha et større fokus på å redusere klimaavtrykk fra maten vi spiser.

Nylig lanserte Lidl sitt ‘Live Well’ konsept, hvor ulike matvarers emballasje merkes med deres Live Well symbol, noe som være med på å få stadig flere kunder til å velge varer som inneholder planteproteiner eller fullkorn, er fiberrike og benytter seg av emballasje som kan resirkuleres. Stategien er en del av dagligvarekjedens ønske om å inspirere flere til å legge om til et mer plantesentrisk kosthold ved å gjøre bønner, linser og korn mer attraktive for forbrukere.

Les også