Gå til hovedinnhold

GroGro – Sunn og fargerik plantebasert barnemat  

Julie Kvamme

Oppdatert 05. juni

Da Malin Bruset selv ble mor, opplevde hun manglende støtte og informasjon rundt barn og mat. Dette var frøet som til slutt ble til GroGro – et barnematselskap utenom det vanlige.

Inspirasjonen til GroGro kom da hun stadig fikk spørsmål om hun kunne anbefale ferdig barnemat til travle dager. Hun innså at gode alternativer manglet.

Basert på egen erfaring av manglende info for hjemmelaget barnemat, skrev hun Den Lille Barnematbibelen, som ble utgitt i 2016.

Portrett av Malin Bruset.
Malin Bruset – gründeren bak selskapet GroGro.

– Jeg ville vise hvor viktig, men også hvor enkelt, det kan være å lage mat til barn – så lenge man får litt støtte og kunnskap, forteller gründeren.

Samtidig som hun utdannet seg til ernæringsterapeut, holdt Bruset kurs for foreldre om hvordan de enkelt kunne lage barnemat selv. Der fikk hun spørsmål om hva hun anbefalte for foreldre å kjøpe i en travel hverdag, når man ikke rekker lage maten fra bunnen av.

– Da jeg stadig fikk spørsmål om ferdige alternativer, forsto jeg at det fantes et hull i markedet. Jeg var kanskje litt naiv og tenkte: «Hvor vanskelig kan det være å lage god, ferdig barnemat?».

Hun innrømmer at det ikke var enkelt, men hyller fulle av sunn barnemat i hele landet vitner om at hun har fått det til.

Fakta om GroGros barnemat

  • GroGros barnemat er plantebasert, fri for melk og glutenfri. Produktene kommer i friske og fargerike innpakninger som gjenspeiler det naturlige innholdet.
  • GroGro bruker økologiske råvarer og kaldpresser maten for å bevare næringsinnholdet og forlenge holdbarheten i kjøleskap. Denne skånsomme behandlingen gjør at maten beholder viktige vitaminer, sunt fett og fiber.
  • I konvensjonell barnemat kokes ingrediensene lenge for å oppnå lang holdbarhet, og næringsstoffene tilsettes ofte i etterkant fordi de går tapt under bearbeidingen.
  • De skiller seg også ut ved å unngå plasttuter på emballasjen. Dette er i tråd med WHOs anbefalinger, og bidrar til barnets motoriske og språklige utvikling.
«Vi ønsker å være for alle, eller i hvert fall så mange som mulig. Derfor har vi utviklet plantebaserte og allergivennlige produkter. Det er enkelt å tilsette kjøtt, fisk, gluten eller melk, men det kan være utfordrende å finne barnemat uten disse ingrediensene.»

– Mat skal smake godt, uansett alder.

Nærbilde av barn med fargerike GroGro-produkter i en sykkelkurv.
Foto: GroGro

Konvensjonell barnemat lages ved at råvarene blir kokt, slik at det nesten ikke er noe igjen, smakene blir svekket og det blir mindre fiber i maten, som gjør at man tilsetter næringen igjen etterpå.

Bruset måtte tenke nytt.

I stedet for å pasteurisere maten, bruker GroGro i stedet en teknikk som kalles High Pressure Processing (HPP), hvor man bruker trykk for å prosessere råvarene på en mer skånsom måte, slik at maten beholder vitaminer, fett og fiber, som om den var fersk.

Det er ingen smal oppgave å begi seg ut i en verden dominert av store aktører, men produktene har blitt tatt godt imot.

Skjermbilde
Faksimile: Flust av positive kundevurderinger på GroGros nettside.

– Jeg tror at det framfor alt beror på at vi fokuserer veldig mye på kvalitet og smak. Men det skal sies at om man gjør ting litt annerledes, så krever det mer informasjon og utdannelse rundt produktene, håndtering, og litt om ‘hvordan’ og ‘hvorfor’. Når man ønsker å utfordre det tradisjonelle, så tar det ofte litt tid.

Bruset er helt overbevist om at råvarebasert mat til barn og ferskere mat til barn er fremtiden.

– Mat skal smake godt, uansett alder.

Plantebasert for alle

Alle GroGros produkter er plantebaserte og allergenfrie, og dermed tilgjengelige for alle.

– Vi ønsker å være for alle, eller i hvert fall så mange som mulig. Derfor har vi utviklet plantebaserte og allergivennlige produkter. Det er enkelt å tilsette kjøtt, fisk, gluten eller melk, men det kan være utfordrende å finne barnemat uten disse ingrediensene.

Barer, smoothie, grøt og måltider – og snart noe for de litt eldre

GroGro selger til dags dato barer, smoothier og grøt, i tillegg til måltider som kan serveres varme, kalde eller som pålegg.

Montasje: Utvalg av GroGro-produkter.

Ved siden av GroGro planlegges lanseringen av merkevaren Møtsch, som er for de litt eldre.

– Vi har lenge sett et behov for gode alternativer også for barna som vokser ut av barnemathyllen. Dette er produkter for skolebarn, med fokus på smakfulle og enkle løsninger basert på gode råvarer, uten noe tull eller tilsetningsstoffer, sier Bruset.

Selv om produktene markedsføres mot større barn, lover hun at også voksne vil sette pris på de nye produktene.

Tilgjengelig over hele landet

GroGros produkter er tilgjengelige over hele landet, og finnes blant annet i GroGros egne, lekre kjøleskap i utvalgte Meny-butikker: Så langt i rundt 100 av dem.

– Har dere drømme om å ekspandere til utlandet?

– Absolutt! Alle barn bør ha tilgang på økologisk og råvarebasert ferdigmat. Vi er et lite, men internasjonalt team, og fokuset er for tiden på Norge og Sverige.

GroGro selges i dag gjennom Norgesgruppen, Coop, Rema 1000 og Oda, noe Bruset mener er helt avgjørende for å nå ut til kundene.

På selskapets nettsider kan du se hvilke butikker som fører produktene, finne kart over utsalgssteder, og bestille rett hjem.

Vil du ha mer inspirasjon om barnemat og GroGros produkter, finner du det på GroGros Instagram, hvor de deler oppskrifter, tips og kreative bruksområder for produktene sine.

Les også