Gå til hovedinnhold

Årets Veganuary reklame vekker oppsikt – og nettopp det var hensikten 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 06. januar

Er det ikke egentlig litt rart å spise kjøtt? Eller å drikke melk? Eller begge deler?

Det er det den nye reklamen til Veganuary vil ha deg til å tenke. 

Reklamen bruker illustrasjoner man ikke kan unngå å legge merke til for å utfordre forbrukere til å tenke over hvor ‘normalt’ det egentlig er å spise kjøtt og drikke melk fra kyr.

Illustrasjonene påpeker hvor rart det egentlig er at pølser er laget av grisekjøtt trukket i grisetarmer. Og at mennesker drikker kumelk som er beregnet på kalver. Og at kyr, i likhet med mennesker, egentlig bare produserer brystmelk fordi de har født.

En annen av årets oppsiktsvekkende reklameplakater har blant annet en illustrasjon av en kylling som er avlet for å vokse seg så stor at den ikke klarer å stå. Mens en annen illustrasjon viser hvordan kjøttindustrien bidrar til global avskoging, særlig av sårbar regnskog.

Veganuary 2025

I fjor, 10 år etter at det britiske ekteparet Matthew Glover og Jane Land først kom på ideen om å utfordre folk til å bli med på en kjøttfri januar, deltok omtrent 25 millioner mennesker verden over i Veganury.

Og årets kampanje forventes å være minst like stor – eller større.

Om Veganuary sin nyeste reklamekampanje hadde Toni Vernelli, som er Veganuary’s Internationale Kommunikasjonssjef, følgende å si:

– De fleste av oss ser på maten vi vokste opp med som ‘normal,’ men når vi stopper opp og tenker over hva det egentlig er vi spiser, eller hvordan dette havnet på tallerkenen vår, så begynner det faktisk å se litt rart ut.

Hun legger til:

– Veganuary ber alle om å åpne øynene og se sannheten om hvordan våre matvalg påvirker dyr og planeten vår, og spørre seg selv om det faktisk ikke ville være litt mindre rart å prøve seg på Veganuary.

Hva er Veganuary?

  • Veganuary ble startet i Storbritannia av Jane Land og Matthew Glover i 2014, som en oppfordring til å prøve vegansk kosthold i januar måned.
  • Den årlige kampanjen fremhever fordelene ved et plantebasert kosthold og har som mål å øke bevisstheten rundt bærekraft, helse og dyrevelferd.
  • Målet med kampanjen er å inspirere befolkningen til å teste plantebasert mat, og oppfordre bedrifter og restauranter til å ha fokus på plantebaserte produkter.
  • Kjendisambassadører som Billie Eilish, Paul McCartney, Emma Lynch og Joaquin Phoenix støtter kampanjen.
  • I 2024 deltok 1,8 millioner personer offisielt, men så mange som 25 millioner kan ha deltatt uten å registrere seg.

Veganuary: Et globalt fenomen med store ringvirkninger

I fjorårets Veganuary-utfordring var det deltakere fra alle verdens land – bortsett fra Nord-Korea – med, og det hersker ingen tvil om at Veganuary har blitt et globalt fenomen som når ut til enormt mange mennesker.

Og da sier det seg selv at initiativet får store positive konsekvenser.

Bare i 2024 ble det publisert mer enn 10.000 innlegg i aviser og på nettsider om Veganuary, noe som uten tvil bidro til økt oppmerksomhet rundt plantebasert kost og var med på å normalisere det å spise og leve vegansk. Mer enn 2100 nye veganske produkter ble lansert i forbindelse med Veganuary, noe som gjorde det lettere å legge om kostholdet og å finne erstatninger for ingredienser eller retter man er vant til å spise.

I tillegg viser det seg at å delta på Veganuary øker sjansen for at man enten forblir veganer også etter at januar er over, eller at man i alle fall blir flinkere til å bytte ut animalske ingredienser med plantebaserte i etterkant av å ha deltatt.

Faktisk viste en studie fra 2023 at så mange som 28 prosent av de som deltok i Veganuary i januar 2023, spiste fortsatt vegansk seks måneder senere. Og 80 prosent av de som hadde deltatt kunne fortelle at de hadde redusert inntaket av kjøtt med minst 50 prosent seks måneder etter å ha deltatt på Veganuary.

Les også