Det er ikke mange dagene igjen nå til det braker løs, og årets fotball-VM for herrer, som arrangeres i USA, Canada og Mexico, er i gang.
Norge spiller sin åpningskamp mot Irak i Boston den 16. juni, og det er forventet at tusenvis av nordmenn vil legge årets sommerferie til Nord-Amerika for å følge fotballgutta når Norge deltar på sitt første fotball-VM siden 1998.
Og for å inspirere fotballfans til å velge litt sunnere når de deltar på folkefesten i fotball, og forhåpentligvis bytte bort burgere og øl mot frukt og grønt, sender nå Bama to ‘sunnhetsambassadører’ over Atlanteren.
Skal inspirere med frukt og grønt
Bama utlyste tidligere i vår stillingen, og påpekte at de lette etter ‘sunnetsambassadører’ som vil få som jobb å vise hvordan frukt og grønt kan være en naturlig del av idrett og store arrangementer – både i Norge og internasjonalt.

I en pressemelding opplyste Bama at de håper initiativet vil inspirere flere til å ta sunnere valg, også når man er på stadion eller følger mesterskapet.
‘Bama er til stede på arenaer der mange mennesker møtes i hverdagen – på fotballbanen, håndballbanen, langs sykkelløp og på arrangementer over hele landet,’ skriver de.
‘Sammen med samarbeidspartnere jobber vi for å gjøre frukt og grønt til et enkelt og naturlig valg, også når tempoet er høyt og valgene tas raskt. Enten det er i barneidretten, på store arrangementer eller gjennom matopplevelser som samler folk. En viktig del av engasjementet vårt er rettet mot barn og unge. Gjennom samarbeid med blant annet Norges Fotballforbund, Norges Skiskytterforbund og sykkellaget UNO-X møter vi den neste generasjonen i en aktiv hverdag, og bidrar til å skape gode vaner tidlig. Toppidrettsutøvere er synlige forbilder for mange, og er med på å inspirere til sunne valg, både på og utenfor arenaen.’
Felles for samarbeidene Bama er involverte i er et ønske om å nå ut til mange, og gjøre det litt enklere å velge frukt og grønt, litt oftere.
– Ved å sende en representant over dammen, håper vi å inspirere til mer frukt og grønt på idrettsarenaer både i Norge og USA, sier kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen.

Fride og Filip blir sunnhetsambassadører
Da de først lyste ut stillingen, hadde Bama planlagt å ansette en sunnhetsambassadør i forkant av sommerens fotball VM. Men etter en enorm mengde søkere landet de til slutt på å ansatte to – og de som gikk seirende ut av søknadsprosessen var 22-år gamle Fride Kokkim fra Kongsvinger, og 23-år gamle Filip Nygaard Engen fra Asker.

– Jeg gleder meg helt enormt. Å få møte andre nordmenn der borte, som trolig er helt i ekstase, og kjenne på og være en del av stemningen – det blir bare helt utrolig, røper Kokkin.
– Ingen av oss var født sist Norge spilte i VM. Så det skal bli veldig stas, legger Filip til.