Gå til hovedinnhold

Oatly utfordret meierilobbyen i Washington DC - med softis  

Julie Kvamme

Oppdatert 08. juli

Hvert år arrangerer IDFA, International Dairy Foods Association, en iskremfest "Capitol Hill Ice Cream Party" i Washington DC.

Festen er et gratis iskremarrangement, som har vært tradisjon for mat- og landbruksnæringen siden 1983.

Men da festen gikk av stabelen i år fikk de en uventet gjest.

Det svenske havremelk-merket Oatly satte nemlig opp sin egen plantebaserte isbil, som de kalte for en "Dairy Deprogramming Zone", like over gaten fra IDFA-arrangementet.

Den knallgule isbilen, prydet med en stor iskrem-kjegle på toppen, ble et slående syn mot IDFA sin feiring.

Kritisk blikk på meieriindustien

Oatlys stunt var ment for å rette et kritisk blikk på innflytelsen meieriindustrien har på politikken og på folkeopinionen om melk og meieriprodukter. Oatly Public Affairs Manager, Pearson Croney-Clark, kommenterer initiativet til Vegnews.

– Vi dukket opp på Capitol Hill for å sette søkelys på hvordan melkelobbyen i flere tiår har påvirket regjeringen vår, og dermed også påvirker det amerikanske folk.

Oatly ønsker å sette i gang en samtale om klimakrisen, og rollen meierilobbyen spiller i den. På iskrembilen fremhever Oatly flere av miljøkostnadene som følger av meieriproduksjon.

Et av faktaene som stod på den gule isbilen, var at én amerikansk gallon med melk krever 144 gallon med vann, mens Oatlys plantebaserte melk krever 80% mindre vann for å produseres.

Oatly har alltid vært høylytt om sitt bærekraftsbudskap. De har ved tidligere anledninger uttalt at deres oppdrag er å "fjerne byrden melk legger på planeten i løpet av de neste 10 årene".

– Vi setter vårt klimafotavtrykk på forsiden av emballasjen vår, og oppfordrer meieriselskapene og andre matselskaper til å gjøre det samme, sier Croney-Clark til Vegnews.

Bevisstgjør forbrukere

Tre veganske softiser i et stativ.
Vegansk softis fra Oatly. Foto: Julie Kvamme

Dette initiativet fra Oatly er del av en større trend hvor plantebaserte selskaper utfordrer den tradisjonelle meieriindustrien, ikke bare gjennom produktinnovasjon, men også gjennom kampanjer som bevisstgjør forbrukeren om miljøpåvirkningen av matvalg.

I 2019 tok Oatly initiativ til en underskriftskampanje for å gjøre det lovpålagt for tyske matvareprodusenter å merke varer med klimautslipp. Oatly har også hatt store kampanjer hvor de tilbyr å sponse reklamer for meieriprodukter dersom de oppgir klimaavtrykket sitt i reklamen.

Så langt har de ikke fått respons fra meieriprodusentene, men tilbudet ligger fortsatt ute.

Oatly tok i år med seg softisen sin til Norge på Oslo Vegetarfestival, hvor de delte ut gratis softis til alle festivalgjestene. Produktet, som først ble lansert i USA i 2021, skal etter hvert også bli tilgjengelig på det norske markedet.

Les også