Hvert år arrangerer IDFA, International Dairy Foods Association, en iskremfest "Capitol Hill Ice Cream Party" i Washington DC.
Festen er et gratis iskremarrangement, som har vært tradisjon for mat- og landbruksnæringen siden 1983.
Men da festen gikk av stabelen i år fikk de en uventet gjest.
Det svenske havremelk-merket Oatly satte nemlig opp sin egen plantebaserte isbil, som de kalte for en "Dairy Deprogramming Zone", like over gaten fra IDFA-arrangementet.
Den knallgule isbilen, prydet med en stor iskrem-kjegle på toppen, ble et slående syn mot IDFA sin feiring.
Kritisk blikk på meieriindustien
Oatlys stunt var ment for å rette et kritisk blikk på innflytelsen meieriindustrien har på politikken og på folkeopinionen om melk og meieriprodukter. Oatly Public Affairs Manager, Pearson Croney-Clark, kommenterer initiativet til Vegnews.
– Vi dukket opp på Capitol Hill for å sette søkelys på hvordan melkelobbyen i flere tiår har påvirket regjeringen vår, og dermed også påvirker det amerikanske folk.
Oatly ønsker å sette i gang en samtale om klimakrisen, og rollen meierilobbyen spiller i den. På iskrembilen fremhever Oatly flere av miljøkostnadene som følger av meieriproduksjon.
Et av faktaene som stod på den gule isbilen, var at én amerikansk gallon med melk krever 144 gallon med vann, mens Oatlys plantebaserte melk krever 80% mindre vann for å produseres.
Oatly har alltid vært høylytt om sitt bærekraftsbudskap. De har ved tidligere anledninger uttalt at deres oppdrag er å "fjerne byrden melk legger på planeten i løpet av de neste 10 årene".