Gå til hovedinnhold

Oatly rapporterer om nok et kvartal med sterk vekst 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 15. november

Alle vil ha havremelk.

Havremelkgiganten Oatly har rapportert at de nok en gang har hatt et sterkt kvartal økonomisk sett. I årets tredje kvartal (Q3), har det svenske firmaet tatt inn hele $208 millioner - en oppgang på hele 10.9 prosent fra samme kvartal fra i fjor.

Ifølge Plant Based News har Oatly sett et vekst på nesten 10 prosent fra år til år siden oppstarten, og veksten ser ikke ut til å ville avta.

Selger 140 millioner liter havremelk i året

I Q3 i fjor lå volumet på havremelkprodukter Oatly produserte på 125 millioner liter. I samme kvartal nå i 2024 har dette steget til 141.3 millioner liter - en oppgang på 13 prosent. I Europa, rapporterer Oatly, kom denne veksten i hovedsak på grunn av salg av Oatly Barista havremelk og annen havremelk i etablerte og nye markeder. I USA begrunnet de veksten med flere nylanseringer som nå er å finne i matbutikker landet over, samt i mange kafeer og restauranter. Oatly has også lansert produktene sine i Kina i løpet av det siste året.

- Jeg gleder meg over å kunne rapportere nok et kvartal med solid fremgang, både i salg og i å styrke vår plass i markedet, uttalte administrerende direktør i Oatly, Jean-Christophe Flatin, i en pressemelding.

- Målet vårt er å fortsette å investere i vår unike merkevare slik at vi kan rekruttere flere forbrukere, noe som igjen vil gi økt etterspørsel.

Stadig flere velger plantemelk

Oatlys voldsomme vekst reflekterer den stadig økende etterspørselen for plantebasert melk. Ifølge Good Food Institute, en interesserorganisasjon som har som mål å fremme plantebasert mat, sto plantemelk for hele 15 prosent av det totale melkesalget i USA i 2023.

Denne tendensen ser vi også i Europa, hvor plantemelk nå er å finne i alle matbutikker, på kafeer, kaffebarer og restauranter. Og trenden er voksene. Nye tall viser at det globale markedet for plantemelk er forventet å vokse med 15 prosent fra år til år, og spås å være verdt 123 milliarder dollar i 2030, altså bare drøyt fem år frem i tid.

Les også