Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen testlab på Jernbanetorget i Oslo, med lansering av med flere plantebaserte alternativer utviklet i samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren.
Konseptbutikken på Jernbanetorget er en pilot for bærekraftig utvikling for kiosken, med mål om å gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
Nytt sortiment i tråd med norske kostholdsråd
I testlaben har kjeden erstattet bestselgere som baguette med ost og skinke, og forsøker å påvirke, også kalt "nudge", kunden til å blant annet plantebasert med tydelig merking av klimaavtrykk per produkt.
Markedsdirektør Ingebjørg Hjortdahl kommenterer lanseringen:
– Reduksjon av rødt kjøtt er en viktig del av vår bærekraftsstrategi, både av hensyn til klimaavtrykk, men også fordi vi ønsker et sortiment som i større grad møter de norske kostholdsrådene.
Blant de veganske alternativene finner man nyheter fra Picadeli som Jalla Jalapeño Vebab, en spicy vegansk kebabwrap med jalapeno og salat og El Texico Burrito med tacokrydret vegansk farse, tomatsalsa og syltet rødløk.
– Vi har også havremelk til kaffen, veganske barer og snacks, og en rekke plantebaserte mellommåltider som fruktbeger, chiapudding, yoghurt, grøt, smoothie, tørket frukt og dadler, sier markedsdirektøren.
Vil "nugde" forbrukeren mot nye valg
AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway, var til stede for å markere lanseringen på Jernbanetorget.
– Vi vet at kundene synes det er utfordrende å ta gode valg på farten, noe vi ønsker å endre, sier AnnaMaria.
Narvesen forsøker å "nudge", altså å påvirke kunden, til å velge blant annet plantebasert gjennom tydelig merking av klimaavtrykk per produkt. Narvesen har begynt med å kommunisere klimaavtrykket i pølsesortimentet, hvor plantebasert chorizo har betydelig lavere klimaavtrykk enn for eksempel kjempegrill og baconpølse.
Narvesen jobber også tett med Opplysningskontoret for frukt og grønt, med kommunikasjon som skal inspirere kundene til å få i seg «én mer på farten» av de anbefalte fem om dagen.

– Dette blir et spennende samarbeid i tiden fremover, hvor vi ønsker å bidra til Grøntløftet for hele bransjen og at nordmenn skal bli bedre på å konsumere minst fem om dagen.
Starter i Oslo – håper på oppskalering til hele kjeden
De nye produktene supplerer det eksisterende sortimentet med "på farten"-mat og lanseres først i Oslo – så man får fortsatt tak i vegansk chorizo som før. Utover lanseringen i Oslo, vil nye, vellykkede produkter etter hvert finne veien til andre kiosker.
– Gjennom Narvesen sin nye testlab får vi en mulighet til å teste hvilke tiltak og produkter som faktisk fungerer, før vi oppskalerer og tar det ut i resten av kjeden. Vi gjør per nå en større test med Picadeli-lansering i rundt 80 av Narvesen sine butikker, og vellykkede produkter vil med andre ord rulles ut i kjeden fortløpende, uavhengig av konsept, sier Ingebjørg til Veggisnytt.