Gå til hovedinnhold

Hørt om Mr. Charlie’s – fastfoodkjeden trender på TikTok som "den veganske McDonald’s"? 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 30. august

Om du passerer forbi en Mr. Charlie’s i enten Los Angeles, San Fransisco eller Sydney er det nok stor sjanse for at du tror du akkurat har gått forbi nok en McDonald’s.

Fasaden er brannbilrød, navnet på restauranten er skrevet i knallgul tekst og om du ikke følger ekstra godt med, er det kanskje ikke så lett å se at smilefjeset i logoen faktisk ikke er et smilende fjes, men et opp-ned sur-fjes i stedet.

Velkommen til Mr. Charlie’s – den plantebaserte fastfoodkjeden folk på TikTok kaller "den veganske McDonald’s" – noe det ikke hersker noen tvil om at gründer Taylor McKinnon la opp til da han sammen med partnerne Charlie Kim og Aaron Haxton, kom på ideen om å starte en vegansk fastfoodrestaurant.

En god, gammeldags hamburgersjappe som ikke dreper dyr

I et intervju med avisen LA Times forklarer McKinnon at faktisk hadde han opprinnelig tenkt til å åpne en fastfoodrestaurant som serverte fritert kylling og andre kyllingretter – a la KFC.

Men når han tenkte seg om, så likte han egentlig ikke tanken på å "måtte ta livet av så mange kyllinger."

Og med det var idéen om en plantebasert fastfoodrestaurant født, og sammen med Kim, som er kokk, og Haxton, som ble med som kreativ direktør, forklarer McKinnon at de skiftet retning og bestemte seg for å åpne en "god, gammeldags hamburgersjappe, men en som ikke dreper dyr."

Når det gjaldt design, forteller gründeren at de ville ha noe som "blandet det sarkastiske med det mye kjærlighet," og det er vel kanskje nettopp derfor at Mr. Charlie’s tilbyr ikke Happy Meals, men Frowny Meals – innpakket i knallrøde ta-med bokser dekorert med et knallgult opp-ned sur-fjes.

Men ikke prøv å spørre McKinnon om han har hørt noe fra McDonald’s advokater angående åndsverksloven og opphavsrett.

- McDonald’s? Hvem er det? Jeg vet ikke hva du snakker om, uttalte Mr. Charlie’s gründeren med et lurt smil, rapporterer LA Times.

Mr. Charlie’s åpnet dørene til sin første restaurant i bydelen Venice i LA, og har per i dag filialer i to steder i byen, samt i San Fransisco og har også nå åpnet i Sydney, Australia.

Menyen består i stor grad av mat og måltider du finner på andre fastfoodrestauranter – bare i plantebasert versjon.

For eksempel kan du bestille måltidet: «Not A Hamburger» som består av en plantebasert Impossible Burger, samt nuggets, fries og drikke.

Mr. Charlie’s har også en plantebasert kylling burger de har kalt «Not A Chicken Sandwich» og sin egen versjon av McDonald’s berømte Happy Meal – som hos Mr. Charlie’s kalles for en «Mr Frowny.»

Eller hva med noen «Not Chicken Nuggets» eller bare en porsjon «Frowny Fries?»

Og vi er ikke alene om å synes Mr. Charlie’s plantebaserte fastfood høres digg ut. Artisten Lizzo tok  nylig til TikTok og filmet seg selv mens hun testet ut et måltid fra den plantebaserte kjeden – og gir både burger, nuggets og fries en stor tommel opp.

Siden da har emneknaggen #veganmcdonalds blitt sett over to millioner ganger på TikTok – og trenden ser ikke ut til å avta.

Vil støtte de som fortjener en ny sjanse

Grunnleggerne av Mr. Charlie’s er klare på at de mener at plantebasert mat er fremtiden – både på grunn av dyrevelferd og med tanke på miljøhensyn.

Og kjeden har stopper ikke der når det gjelder å være altruistisk. Mr. Charlies’s har også valgt å kun ansette medarbeidere gjennom et samarbeid med Dream Centre, en organisasjon som hjelper mennesker med å komme seg ut av hjemløshet, eller som nylig har sluppet ut etter et fengselsopphold eller som har slitt med ulike rusproblemer.

På nettsiden sin skriver de:

«Vi elsker plantebasert mat, moro og å være til hjelp i lokalsamfunnene våre. Og det gjør vi ved å ta tak i seriøse problemer på en mindre seriøs måte. Vårt mål er å kunne tilby mer bærekraftig mat, og støtte de rundt oss som er klare for og fortjener en sjanse til. Å gjøre globale omveltninger er en svær oppgave – men det er bare en måte å gjøre det på – ett steg av gangen.»

McKinnon forklarer til LA Times at han som ung selv fikk hjelp fra Dream Centre og bestemte seg allerede da for at en gang i fremtiden når han kunne, ville han hjelpe andre å gjøre det samme. Og nå har tiden kommet.

- Vi ønsker å skape så mange arbeidsplasser som mulig og vise andre restauranter i denne industrien en bedre måte å gjøre ting på. Vi må alle strebe etter å servere bedre mat, være mer bærekraftige og også være med på å skape muligheter for de i nærmiljøet rundt oss. Det er jo det det egentlig handler om – det er ikke bare om hamburgere i det hele tatt.

Les også