Hvem digger vel ikke den følelsen når du er på flyplassen og skal reise på ferie, bagasjen er sjekket inn og du bare kan finne deg et sted å ta noe kjapt å spise eller kjøpe med litt mat og snacks til flyturen?
Det blir stadig mer sunn mat å få tak i når man er på farten, og til glede for mange av oss, stadig mer av dette er vegetarisk eller til og med helt plantebasert.
Og få steder er dette så tydelig som i Storbritannia.
Ifølge flyplasser over hele landet er det nemlig stadig flere reisende som velger plantebasert, både når det gjelder mat, drikke, hele måltider og snacks.
Økningen i salg av plantebasert mat har ifølge nettstedet Business Traveller blitt analysert av Manchester Airport Groups, MAG, som er den største flyplassoperatøren i Storbritannia og blant annet står bak driften av London Stansted, East Midlands flyplass og alle flyplassene i Manchester.
Gruppen har konkludert med at jo da, det finnes fortsatt de som velger tradisjonelt når de spiser på flyplassen eller kjøper meg seg mat til flyturen. Men stadig flere velger både kjøttfritt - og til og med alkoholfritt, noe som peker i retning av at flere reisende velger mat og drikke ut fra et ønske om å spise sunnere, samt av mer etiske hensyn, som dyrevelferd og klima.
Fra shots til smoothie – reisende velger sunnere
Som eksempel trekker rapporten frem restauranten The Giraffe på flyplassen i Manchester, som har sett etterspørselen etter plantebaserte frokost- og lunsjretter åttedobles på kort tid.
På matpuben Wetherspoons ved Stansted flyplassen i London har salget av vegansk chilligryte økt med 167 prosent. Kaffebarkjeden Costa Coffee har sett etterspørselen etter plantebasert melk øke med 25 prosent, og ifølge rapporten har det vært en 10 prosent økning i salget av plantemelk på tvers av alle gruppens flyplasser.
Og det er ikke bare kjøttkutt som vitner om at flere velger sunnere når de er på reisefot.
Stadig færre velger nemlig å nyte alkohol før ombordstigning. Hos kaffe- og juicebaren Joe & The Juice på Stansted har man sett en 39 prosent økning i salget av juice og smoothie. Og noen bytter til og med ut en alkoholholdig shot med noe langt sunnere: En tarmvennling Kombucha eller en kefir- eller ingefærshot.
"Sober curious" trenden brer seg stadig, og mange velger bort alkohol til fordel for alkoholfritt. Dette merker også flyplassene, hvor samtlige av pubene og spisestedene ved alle gruppens flyplasser rapporterer en økning i salget av alkoholfri øl og vin.
Lettere å velge plantebasert ombord
Også ombord på fly blir det heldigvis stadig lettere å velge plantebasert når man er på reisefot.
Flere flyselskaper har nå begynt å tilby en større variasjon av mat og drikke ombord på sine flyvninger, og øker stadig tilbudet av plantebasert mat og drikke for å møte etterspørselen.
I Storbritannia har både British Airways og flyselskapet JetBlue begynt å tilby havremelk til kaffen på alle sine flyvninger. I Tyskland har LSG Gruppen, som har ansvar for catering hos svært mange av landets flyselskaper, innført et samarbeid med The Vegetarian Butcher for å kunne tilby stadig flere og bedre plantebaserte måltider ombord.
I Norge tilbyr både SAS og Norwegian plantebaserte måltider på utenlandske flyturer over en viss lengde. Disse måltidene må forhåndsbestilles, og blir stadig mer populære.
Allerede i 2019 merket begge flyselskapene en økning i etterspørselen av disse måltidene fra sine kunder.
- Vegansk mat blir stadig mer populært og stadig flere reisende velger det når de flyr på våre langruter, forklarte talsperson for Norwegian, Astrid Mannion-Gibson, i et intervju med flysmart24.no.
- Vi serverte 23 000 veganske måltider om bord i løpet av 2018. Mer enn 1 400 veganske måltider ble bestilt i januar 2019, noe som er en økning på syv prosent sammenlignet med samme tid året før.
Og SAS har sett samme trenden.
- Ingen tvil, dette er mat som har fått stor etterspørsel. Vi testet det ut på rutenettet i noen uker for å se om etterspørselen var stor nok til at vi kunne satse på dette som et fast tilbudet, uttalte informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
- Svaret fra passasjerene var entydig – dette ville de ha. Nå ligger det inne som et fast tilbud hos oss.