Gå til hovedinnhold

Dette sykehuset er det første i verden som kun serverer plantebasert mat til pasienter  

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 08. mai

Mat som forbedrer helsen, ikke forverrer den. Det var det som var tanken når et sykehuset i Beirut, Libanon, la om til å kun servere plantebasert mat til sine pasienter i 2021.

Hayek Hospital, som ligger midt i storbyen Beirut, skrev historie for noen år siden når de ble det aller første sykehuset i verden til å forby mat laget av kjøtt, egg og meieriprodukter. I stedet fikk pasienter som var innlagt her – og alt personalet på sykehuset – servert fristende, helsebringende plantebaserte retter til alle måltider.

Årsaken til menyoppdateringen var enkel, bekreftet sykehuset: All forskning tilsier at det som er sunnest for oss å spise er planter, så hvorfor i alle dager skulle et sykehus, hvor folk kommer for å bli friske, servere mat som gjorde det motsatte?

Hayek Hospital i LIbanon
Hayek Hospital i LIbanon. Foto: Hayek Hospital

Så i 2021 bestemte ledelsen ved Hayek Hospital i Beirut seg – som det første sykehuset i verden – for å bli et 100 prosent vegansk sykehus, hvor verken pasienter eller ansatte får servert animalske matprodukter.

I en pressemelding uttalte sykehuset:

– Fra og med i dag, 1. mars 2021, kommer ikke lengre våre pasienter til å våkne opp etter kirurgi og bli servert kjøtt, ost, melk og egg… de samme matvarene som mest sannsynlig bidro til deres helseproblemer i utgangspunktet.

«Våre pasienter kommer ikke lengre til å våkne opp etter kirurgi og bli servert kjøtt, ost, melk og egg… de samme matvarene som mest sannsynlig bidro til deres helseproblemer i utgangspunktet.»

Videre forklarer sykehuset at de allerede året før hadde begynt å gi pasienter valget mellom veganske og ikke-veganske måltider. De hadde også utdypende forklart sine pasienter om alle fordelene et plantebasert kosthold har, spesielt når man sammenlignet det med et kosthold som inneholder animalske produkter.

– Vi mener at det nå er på tide å takle den underliggende årsaken til så mange sykdommer og også pandemier, og ikke bare ha det som jobb å behandle symptomer og begrense skadeomfang. Vi har tatt dette valget for helsen til våre pasienter og våre ansatte. For planeten vi alle deler. Og ikke minst for dyrene, våre felles skapninger som vi deler jorden med.

Mann som spiser plantebasert mat
Sykehus med bare plantebasert mat. Foto: Unsplash+

Elefanten i rommet ingen vil snakke om

I en oppdatering på sine nettsider forklarer sykehuset videre at deres avgjørelse kom i etterkant av at Verdens Helseorganisasjon (WHO) klassifiserte rødt og prosessert kjøtt som ‘kreftfremkallende for mennesker,’ noe som plasserte disse matvarene i samme kategori som sigaretter.

– Med andre ord, vi mener at å servere kjøtt på et sykehus er det samme som å servere servere sigaretter på et sykehus.

I tillegg peker Hayek Hospital på at det ifølge de fleste lands folkehelseinstitutter, som blant annet Centers for Disease Control and Prevention i USA, hersker bred enighet om at tre av fire smittsomme sykdommer kommer fra dyr.

– Ved å legge om til et helt plantebasert kosthold kan man være med på å stoppe utviklingen av flere og fremtidige epidemier og pandemier.

Et plantebasert helsevesen i Norge?

Her hjemme i Norge  har dyrevernsorganisasjonen NOAH i mange år arbeidet for at flere offentlige instanser, deriblant både skoler og sykehus, skal servere mindre mat fra animalske kilder, og mer plantebasert kost.

Gjennom opplysningsarbeid har organisasjonen utfordret den norske kjøtt-, egg- og melkeindustriens påstander om at det å spise produkter fra dyr er problemfritt. I tillegg har NOAH vært med på å øke tilbudet av plantebasert mat hos bl.a matkjeder, produsenter og studiekantiner ved hjelp av møter og dialog.

– Når det gjelder sykehus så har vi sendt ut brev om viktigheten av å servere mer plantebasert mat til alle sykehus og flere helseforetak, samt ringt rundt og kartlagt hvilke sykehus som har gode plantebaserte alternativer og de som ikke har gode alternativer eller alternativer, forklarer Selma Otterlei, som er fagmedarbeider innen landbruk og bærekraft hos NOAH, til Veggisnytt.

Hun legger til at de er slett ikke ferdige med jobben heller.

– Vi planlegger også nå å ringe rundt og snakke med de som har dårlige alternativer og oppfordre dem til å servere mer plantebasert, eller i det minste mer mat i tråd med kostrådene.

Les også