Gå til hovedinnhold

Den danske regjeringen lover bedring for grisene og satsing på plantebasert mat  

Julie Kvamme

Oppdatert 03. juni

Regjeringsforhandlinger har ført til gjennomslag for momskutt på frukt og grønt. Belgfrukter og plantebasert mat skal prioriteres, og dyrene – særlig grisene – får et velferdsløft.

Dette melder TV2 Danmark.

For to dager siden ble det enighet om å danne en rødgrønn mindretallsregjering, bestående av Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne og Radikale Venstre. Dette etter ti uker med forhandlinger. Tirsdag ettermiddag presenterte de regjeringsgrunnlaget, som har flere sterke løft til dyrene og plantebasert mat.

– Det er et regeringsgrunnlag som er godt for mennesker i Danmark, fremtidens generasjoner – og også for dyrene, kommenterte Mette Frederiksen, også til danske TV 2.

Blant de beste partiene for dyr i landbruket og plantebasert mat

Støttepartiene Alternativet og Enhedslisten var partiene som danske Dyrenes Detektiv trakk frem som best for dyrene forbindelse med årets folketingsvalg.

Enhedslisten og Alternativet er ikke i regjering, men er støttepartier. Enhedslisten har 11 representanter i folketinget, mens Alternativet har fem. Begge partiene har lenge arbeidet for bedre dyrevelferd og en sterkere satsing på plantebasert mat.

– Vi sa vi ville halvere momsen på matvarer, og fjerne den helt for frukt og grønt. Det leverer vi nå på, meldte partileder Pelle Dragsted fra Enhedslisten til TV 2.

Blant tiltakene for dyr og plantebasert i regjeringsgrunnlaget, er å utarbeide en matvarestrategi i 2027, som skal bidra til å øke selvforsyningen av frukt, grønt og belgfrukter, flytte arealer fra fôrproduksjon til matproduksjon og styrke innovasjon innen plantebaserte produkter.

Regjeringen har også mål om å fremlegge en naturmangfoldlov hvor 30 prosent av Danmarks samlede natur skal være beskyttet, hvorav 10 prosent av denne skal være strengt beskyttet. Havet skal også beskyttes, gjennom handlingsplaner for å redusere miljøfarlige stoffer i havmiljøet, og det skal innføres tettere regulering av havbruk.

Strammer inn i griseindustrien og løfter dyrevelferd

Grisene ble en stor del av årets valgkamp. Avsløringer fra innsiden av griseindustrien vekket et stort politisk engasjement for grisene.

Den nye danske regjeringen har blitt enige om å stramme inn på hvordan griseindustrien, og dyrehold generelt, kontrolleres: Kontroll i landbruket skal nå overtas av justisdepartementet, i stedet for landbruksdepartementet.

I regjeringsgrunnlaget står det at det skal bli slutt på ulovlig og rutinemessig halekupering, og stans i ekstrem avl på pattegriser. Fiksering av purker blir forbudt, og grisene skal få mer plass.

Regjeringen skal implementere dyrevelferdsavtalen, sikre reell overholdelse av dyrevelferdsloven og gjennomføre en akuttplan for dyrevelferd. Straffer og sanksjoner for å bryte loven skal styrkes markant.

Den nye danske regjeringen vil også fremme et lovforslag som gir et midlertidig opphold i nyetableringer og utvidelser av eksisterende, konvensjonell griseproduksjon.

Alternativet, som har dyrevelferd som et eget punkt i partiprogrammet, er blant partiene som feirer disse seierene. I partiprogrammet sitt fremmer de en reduksjon av kjøttproduksjon på 86 prosent, og ønsker å fase ut den konvensjonelle husdyrproduksjonen.

Fjerner landbruksministerposten

Det vil ikke lenger være en minister som har ansvar for matvarer, landbruk og fiskeri. Disse oppgavene vil flyttes til andre ministerposter, hvis ansvar ikke inngår i tittelen.

De fleste oppgaver for mat- og dyrevelferd overtas av minister for natur og dyrevelferd, Christian Rabjerg Madsen(S), mens kontrollen av landbruket vil ligge hos justisdepartementet.

Les også