For to dager siden ble det enighet om å danne en rødgrønn mindretallsregjering, bestående av Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Moderaterne og Radikale Venstre. Dette etter ti uker med forhandlinger. Tirsdag ettermiddag presenterte de regjeringsgrunnlaget, som har flere sterke løft til dyrene og plantebasert mat.
– Det er et regeringsgrunnlag som er godt for mennesker i Danmark, fremtidens generasjoner – og også for dyrene, kommenterte Mette Frederiksen, også til danske TV 2.
Blant de beste partiene for dyr i landbruket og plantebasert mat
Støttepartiene Alternativet og Enhedslisten var partiene som danske Dyrenes Detektiv trakk frem som best for dyrene forbindelse med årets folketingsvalg.
Enhedslisten og Alternativet er ikke i regjering, men er støttepartier. Enhedslisten har 11 representanter i folketinget, mens Alternativet har fem. Begge partiene har lenge arbeidet for bedre dyrevelferd og en sterkere satsing på plantebasert mat.
– Vi sa vi ville halvere momsen på matvarer, og fjerne den helt for frukt og grønt. Det leverer vi nå på, meldte partileder Pelle Dragsted fra Enhedslisten til TV 2.
Blant tiltakene for dyr og plantebasert i regjeringsgrunnlaget, er å utarbeide en matvarestrategi i 2027, som skal bidra til å øke selvforsyningen av frukt, grønt og belgfrukter, flytte arealer fra fôrproduksjon til matproduksjon og styrke innovasjon innen plantebaserte produkter.
Regjeringen har også mål om å fremlegge en naturmangfoldlov hvor 30 prosent av Danmarks samlede natur skal være beskyttet, hvorav 10 prosent av denne skal være strengt beskyttet. Havet skal også beskyttes, gjennom handlingsplaner for å redusere miljøfarlige stoffer i havmiljøet, og det skal innføres tettere regulering av havbruk.