Gå til hovedinnhold

Deliciously Ella lanserer egen serie med plantebaserte snacks for barn 

Trine Jensen-Burke

Oppdatert 22. oktober

Det må bli lettere å finne sunne, plantebaserte snacks til barn.

Det mener Ella Mills, en av Storbritannias største plantebaserte influencere, kokebokforfatter og kvinnen bak merkevarern Deliciously Ella.

Og nå har Mills gjort noe med nettopp dette, da hun tidligere denne uken lanserte Deliciously Kids, den barnevennlige 'lillesøsteren' til Deliciously Ella, som skal består av sunne, fristende og helt plantebaserte snacks og matvarer 'som barn faktisk vil har lyst til å spise.'

Barneernæring er viktigere nå enn noen gang

Mills annonserte nyheten selv i et innlegg på Instagram, hvor hun forklarte bakgrunnen til ideen om å lansere et eget merke for barn. Ifølge Mills ble Deliciously Kids til etter at hun, som selv er mor til to små jenter, var blitt mer og mer klar over hvor vanskelig det kan være å få kjøpt sunne snacks til barn som de faktisk kommer til å like.

- I dag, hvor over 60 prosent av barns energiinntak i Storbritannia kommer fra ultrapossesert mat og bare 10 prosent av barn klarer å få i seg de anbefalte 'fem om dagen' med frukt og grønnsaker, er fokus på barneernæring viktigere enn noen gang," skrev Mills på sosiale medier.

- Derfor er vi så fornøyde med å kunne introdusere Deliciously Kids, vår helt nye serie med 100 prosent naturlige snacks for barn, enkle oppskrifter og andre verktøy som vil kunne hjelpe foreldre og barn med å bygge sunne vaner fra en tidlig alder.

De to første produktene fra Deliciously Kids er energibarer laget på havre. Den ene har smak av bringebær og den andre av vanilje og eple. Begge barene var utviklet i samarbeid med en pediatrisk ernæringsfysiolog, og er laget med 'ingredienser fra kjøkkenskapet,' forklarer Mills, og bekrefter også at barene ikke inneholder noe som helst form for kunstig søtning eller andre tilsetningsstoffer.

- Vi har også testet barene grundig på mange småfolk, og kan rett og slett garantere at disse kommer til å falle i smak.

Bloggen som ble business

33-år gamle Mills var bare i slutten av tenårene da hun fikk diagnosen postural tachycardia syndrome (PoTS) i 2011, en sykdom som påvirker sentralnervesystemet og kan gi kronisk tretthet, svimmelhet og fordøyelsesproblemer. I et forsøk på å bli bedre av plagene, la Mills om til å bare spise plantebasert kost, da hun hadde lest seg frem til at dette kunne faktisk være med på å gjøre en forskjell.

Etter å ha sett store forandringer i egen helse på kort tid etter å ha lagt om kostholdet, begynte Mills å blogge om maten hun laget og dele oppskrifter. På kort tid gikk bloggen fra å være et lite fritidsprosjekt til å bli en fulltidsjobb, og snart fulgte det både en app og en egen produktserie, som bare har fortsatt å vokse i utvalg siden.

I september i år ble det kjent at Mills hadde solgt merkevaren Deliciously Ella til det sveitsiske firmaet Hero Group, best kjent for blant annet baby- og barnematprodusenten Organix.

Da nyheten om salget ble gjort kjent, uttalte Mills i en pressemelding:

- Det som startet som en liten blogg for oppskrifter og en kokebok har blitt til noe langt større enn jeg noensinne kunne ha sett for meg.

Les også