Naturen fantes der ute, og dyrene var der og kom til å forbli der. Trodde vi.
David Attenborough startet sin interesse for natur som barn. Han var særlig interessert i fosille. Et møte arter som ikke lenger eksisterer, som ikke hadde sett dagens lys på hundre millioner av år. Kanskje det var et forvarsel for verden han skulle beskrive i sine senere år.
Gjennom karrieren har han bidratt til mer enn 100 dokumentarer om dyr og naturens vidundere.
I store deler av Attenboroughs karriere og livsverk ble økosystemer presentert som stabile, kompliserte, men uten umiddelbar trussel. Menneskelig påvirkning ble nevnt, men fikk liten plass. Attenborough formidlet alltid kunnskap med nysgjerrighet og selvsikkerhet.
Naturen var der ute til vår beundring, stabil, med liten grunn til å tro at vi var på vei mot et farlig vippepunkt.
Formidlet om en naturlig verden i endring
Siden 1950-tallet, da Attenborough begynte sin karriere i BBC, har antageligvis 500-1000 arter blitt utryddet fra jorden. Dette er kun de dokumenterte artstapene.
På 2000-og 2010-tallet ble menneskapte klimaendringer bekreftet av vitenskapelig konsensus.
Verden endret seg, det samme gjorde budskapet til Attenborough. Hans dokumentarer endret karakter: De inneholdt fortsatt vakre bilder av natur og dyr, men Attenborough snakket mer om konsekvensene av våre handlinger.
Han begynte å snakke tydeligere om hvordan menneskelig aktivitet gjør verden mindre stabil, både for dyr og mennesker.